Henkilökohtaisten valmentajien verkkovalmennusten mainonnankeinot Instagramissa- Ongelmallisuus laihdutuskulttuurin kontekstissa
Haltamo, Vilma (2024)
Haltamo, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113770
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laihdutuskulttuuria ilmiönä ja sen mahdollista esiintymistä Instagram mainonnassa suomalaisten henkilökohtaisten valmentajien toimesta. Laihdutuskulttuuri on sosiokulttuurinen ilmiö, jonka keskiössä on erityisesti laihuuden ihannointi ja sen ympärille luodut normit ja arvot.
Tutkimuksen keskiössä oli tarkastella sitä, ovatko Instagramissa verkkovalmennuksiaan mainostavien henkilökohtaisten valmentajien toimesta käytetyt mainonnankeinot ongelmallisia laihdutuskulttuurin kontekstissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, jossa tarkasteltiin Instagram-julkaisuja. Tutkimukseen valittiin neljä henkilökohtaista valmentajaa, joiden käyttämiä mainonnankeinoja tutkimuksessa lähdettiin tarkastelemaan.
Tutkimustulosten mukaan laihdutuskulttuuria edistäviä ja ylläpitäviä sisältöjä ilmenee Instagramin mainonnassa henkilökohtaisten valmentajien toimesta. Mainokset korostavat usein pikaratkaisuja ja nopeita keinoja laihtumiseen, luoden paineita yksilöille saavuttaa tietynlainen ulkonäköihanne. Lisäksi mainonnassa käytetään yhteiskunnan luomia kauneusihanteita, laihdutuskulttuuria edistäviä ja ylläpitäviä sanavalintoja, kehojen vertailua sekä painonhallintaan liittyvän yhteisöllisyyden tunnetta, jotka voivat lisätä osanaan yksilöiden ongelmia esimerkiksi syömishäiriökäyttäytymistä.
Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa kuluttajille siitä, miten laihdutuskulttuuri näkyy henkilökohtaisten valmentajien verkkovalmennusten Instagram mainonnassa ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla esimerkiksi yksilöiden kehonkuvaan ja hyvinvointiin. Tutkimus korostaa tarvetta lisätä tietoisuutta laihdutuskulttuurin haitallisista vaikutuksista ja kehittää alalla vastuullisempia mainontakäytäntöjä, jotka korostavat elämäntapoja, jotka ottavat huomioon yksilön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin sekä kohtelevat tasavertaisesti kaiken kokoisia ja näköisiä kehoja. Tämä voi auttaa vähentämään niitä negatiivisia vaikutuksia, jotka liittyvät yhteiskunnan luoman ihanteellisen ulkonäön saavuttamiseen, ja kannustaa yksilöitä arvostamaan terveyttään ensisijaisena tekijänä ulkonäön sijaan.
Tutkimuksen keskiössä oli tarkastella sitä, ovatko Instagramissa verkkovalmennuksiaan mainostavien henkilökohtaisten valmentajien toimesta käytetyt mainonnankeinot ongelmallisia laihdutuskulttuurin kontekstissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, jossa tarkasteltiin Instagram-julkaisuja. Tutkimukseen valittiin neljä henkilökohtaista valmentajaa, joiden käyttämiä mainonnankeinoja tutkimuksessa lähdettiin tarkastelemaan.
Tutkimustulosten mukaan laihdutuskulttuuria edistäviä ja ylläpitäviä sisältöjä ilmenee Instagramin mainonnassa henkilökohtaisten valmentajien toimesta. Mainokset korostavat usein pikaratkaisuja ja nopeita keinoja laihtumiseen, luoden paineita yksilöille saavuttaa tietynlainen ulkonäköihanne. Lisäksi mainonnassa käytetään yhteiskunnan luomia kauneusihanteita, laihdutuskulttuuria edistäviä ja ylläpitäviä sanavalintoja, kehojen vertailua sekä painonhallintaan liittyvän yhteisöllisyyden tunnetta, jotka voivat lisätä osanaan yksilöiden ongelmia esimerkiksi syömishäiriökäyttäytymistä.
Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa kuluttajille siitä, miten laihdutuskulttuuri näkyy henkilökohtaisten valmentajien verkkovalmennusten Instagram mainonnassa ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla esimerkiksi yksilöiden kehonkuvaan ja hyvinvointiin. Tutkimus korostaa tarvetta lisätä tietoisuutta laihdutuskulttuurin haitallisista vaikutuksista ja kehittää alalla vastuullisempia mainontakäytäntöjä, jotka korostavat elämäntapoja, jotka ottavat huomioon yksilön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin sekä kohtelevat tasavertaisesti kaiken kokoisia ja näköisiä kehoja. Tämä voi auttaa vähentämään niitä negatiivisia vaikutuksia, jotka liittyvät yhteiskunnan luoman ihanteellisen ulkonäön saavuttamiseen, ja kannustaa yksilöitä arvostamaan terveyttään ensisijaisena tekijänä ulkonäön sijaan.