Paperimallintaminen 3D-Ohjelmistolla : paperimallintamisen yhteys kolmiulotteiseen pikselitaiteeseen
Suonketo, Joose (2024)
Suonketo, Joose
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013593
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia paperimallien luomisprosessia, ja kuinka tämä prosessi voidaan toistaa 3D ohjelmiston sisällä. Tavoitteena on tutkia mitä ominaisuuksia tällä menetelmällä luodulla 3D-mallilla on, ja kuinka 3D-taiteilija voi hyötyä näistä ominaisuuksista visuaalisen ilmaisunsa kanssa. Käytetyt menetelmät ovat: oikea paperi, sakset ja liima, sekä 3D-ohjelma Blender. Selitän myös Blenderin sisällä käytetyt työkalut, sekä jokaisen vaiheen työn toteuttamisessa. Tuloksena esitän, kuinka paperimallinnusmenetelmä luo malleja, joilla on täydellinen UVkartoitus sekä Texel Density. Paperimallintaminen myös painottaa tekstuurin piirtämistä enemmän kuin 3D-rakenteen mallintamista. Väitän että nämä ominaisuudet ovat hyödyllisiä pikselitaiteen ja 3D-taiteen yhdistämiselle.