Kartoitus Ruohonjuuri Kaaren asiakkaista
Hätönen, Tom (2024)
Hätönen, Tom
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013700
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selvitys Ruohonjuuri Kaaren kanta-asiakkaiden kuluttajakäyttäytymisestä. Selvityksen tavoitteena oli saada selville, mitkä tekijät vaikuttavat Ruohonjuuri Kaaren kanta-asiakkaiden ostopäätöksiin.
Viitekehys alkaa brändin käsitteen määrittelyllä, josta siirrytään kuluttajakäyttäytymiseen. Kuluttajakäyttäytymistä käsitellään arvopohjaisen sekä eettisen kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta perustuen suurimmalta osalta Shalom Schwartzin arvoteoriaan. Selvitystä varten toteutettiin laadullinen selvitys. Aineisto kerättiin Ruohonjuuri Kaaren kanta-asiakkaita haastattelemalla. Haastatteluihin osallistui myös muutama Kauppakeskus Kaaresta satunnaisesti poimittu henkilö. Haastateltavia oli yhteensä kaksikymmentäyksi. Haastattelurunko perustui viitekehyksessä käsiteltyihin aiheisiin, joiden avulla lähdettiin etsimään vastauksia selvityksen tutkimusongelmaan.
Haastatteluiden perusteella selvisi, että haastateltavilla on hyvin positiiviset mielikuvat Ruohonjuuri Oy:sta ja he arvostavat Ruohonjuuri Oy:n eettistä liiketoimintaa. Haastatteluihin osallistuneet kertoivat pyrkivänsä kuluttamaan vastuullisesti, mutta ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kysyttäessä hinnalla oli usein suuri vaikutus ostopäätöksen. Suurin osa haastateltavista pyrkii vaikuttamaan kulutusvalinnoillaan yhteiskunnan toimintaan ja kokevat, että vastuullisilla valinnoilla voidaan vaikuttaa myönteisesti kestävän yhteiskunnan luomiseen.
Viitekehys alkaa brändin käsitteen määrittelyllä, josta siirrytään kuluttajakäyttäytymiseen. Kuluttajakäyttäytymistä käsitellään arvopohjaisen sekä eettisen kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta perustuen suurimmalta osalta Shalom Schwartzin arvoteoriaan. Selvitystä varten toteutettiin laadullinen selvitys. Aineisto kerättiin Ruohonjuuri Kaaren kanta-asiakkaita haastattelemalla. Haastatteluihin osallistui myös muutama Kauppakeskus Kaaresta satunnaisesti poimittu henkilö. Haastateltavia oli yhteensä kaksikymmentäyksi. Haastattelurunko perustui viitekehyksessä käsiteltyihin aiheisiin, joiden avulla lähdettiin etsimään vastauksia selvityksen tutkimusongelmaan.
Haastatteluiden perusteella selvisi, että haastateltavilla on hyvin positiiviset mielikuvat Ruohonjuuri Oy:sta ja he arvostavat Ruohonjuuri Oy:n eettistä liiketoimintaa. Haastatteluihin osallistuneet kertoivat pyrkivänsä kuluttamaan vastuullisesti, mutta ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kysyttäessä hinnalla oli usein suuri vaikutus ostopäätöksen. Suurin osa haastateltavista pyrkii vaikuttamaan kulutusvalinnoillaan yhteiskunnan toimintaan ja kokevat, että vastuullisilla valinnoilla voidaan vaikuttaa myönteisesti kestävän yhteiskunnan luomiseen.