Vaasalaisten pk-yritysten markkinointi sosiaalisessa mediassa
Nurmi, Aleksi (2024)
Nurmi, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113831
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki vaasalaisten pk-yritysten sosiaalisen median markkinointia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä markkinointistrategisia toimenpiteitä vaasalaiset pk-yritykset toteuttivat sosiaalisen median markkinoinnissaan, ja kuinka aiheitta käsittelevä teoria yhtyi yritysten toimintamalleihin.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tapauskohtaisena tutkimuksena haastattelemalla vaasalaisten pk-yritysten sosiaalisen median vastaavia puolistrukturoiduin teemahaastatteluin valitsemalla kolme satunnaista yritystä listatuilta toimialoilta. Tarkasteltavat yritykset vastasivat haastattelun kysymyksiin samoista lähtökohdista. Työ tutkii, ovatko yritykset luoneet sosiaalisen median markkinointistrategiaa, ja analysoi, onko toimenpiteissä epäkohtia, ja mikä yhteys niiden toteuttamisella on tavoitteiden sekä tuloksien saavuttamiseen.
Työ toteutettiin tapauskohtaisena tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimukselle luotu teoreettinen viitekehys avaa markkinointiviestinnän nykytilaa, sekä sosiaalisen median tunnuspiirteitä ja merkitystä, joiden pohjalta pinnalle nousevat menestymiseen vaikuttavat toimenpiteet ovat otettu huomioon sosiaalisen median markkinointistrategian rakentamisprosessissa. Markkinointistrategian merkitys korostuu toimenpiteiden analyysissä, joiden kautta yritykset voivat saavuttaa tavoitteitaan, kuten myynnillistä kasvua tai brändi-imagon edistämistä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea vaasalaista pk-yritystä viestinnän, informaation, taiteen, viihteen ja virkistyksen toimialoilta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiaalisen median markkinointistrategisilla toimenpiteillä on vahva yhteys yrityksen menestymiseen, antaen samanaikaisesti ajankohtaisia esimerkkejä yritysten toiminnasta ja etsien yhteneväisyyksiä teorian suosittelemiin malleihin.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tapauskohtaisena tutkimuksena haastattelemalla vaasalaisten pk-yritysten sosiaalisen median vastaavia puolistrukturoiduin teemahaastatteluin valitsemalla kolme satunnaista yritystä listatuilta toimialoilta. Tarkasteltavat yritykset vastasivat haastattelun kysymyksiin samoista lähtökohdista. Työ tutkii, ovatko yritykset luoneet sosiaalisen median markkinointistrategiaa, ja analysoi, onko toimenpiteissä epäkohtia, ja mikä yhteys niiden toteuttamisella on tavoitteiden sekä tuloksien saavuttamiseen.
Työ toteutettiin tapauskohtaisena tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimukselle luotu teoreettinen viitekehys avaa markkinointiviestinnän nykytilaa, sekä sosiaalisen median tunnuspiirteitä ja merkitystä, joiden pohjalta pinnalle nousevat menestymiseen vaikuttavat toimenpiteet ovat otettu huomioon sosiaalisen median markkinointistrategian rakentamisprosessissa. Markkinointistrategian merkitys korostuu toimenpiteiden analyysissä, joiden kautta yritykset voivat saavuttaa tavoitteitaan, kuten myynnillistä kasvua tai brändi-imagon edistämistä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea vaasalaista pk-yritystä viestinnän, informaation, taiteen, viihteen ja virkistyksen toimialoilta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiaalisen median markkinointistrategisilla toimenpiteillä on vahva yhteys yrityksen menestymiseen, antaen samanaikaisesti ajankohtaisia esimerkkejä yritysten toiminnasta ja etsien yhteneväisyyksiä teorian suosittelemiin malleihin.