Valmentavan johtajuuden merkitys yksilön työhyvinvoinnille rahoitusalan organisaatiossa
Toikkanen, Tino (2024)
Toikkanen, Tino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää valmentavan johtajuuden merkitystä yksilön työhyvinvoinnille. Johtajuus sekä työhyvinvointi ovat keskeisiä osana organisaation menestystä. Työhyvinvoinnille merkityksellisiä ovat useat eri tekijät niin henkilökohtaisessa elämässä kuin työelämässäkin. Organisaation henkilöstön ollessa hyvinvoivia, on näitä myös helpompi sitouttaa ja pitää pitkäaikaisissa työsuhteissa.
Johtajuudella voi olla suuri merkitys yksilöiden työhyvinvoinnille ja parhaimmillaan sillä voidaan edistää henkilöstön työhyvinvointia. Toisaalta taas huonolla johtajuudella voidaan heikentää työhyvinvointia.
Tämän opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa oli otettu käyttöön valmentavaa johtajuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena olikin selvittää, kuinka asiakaspalvelutiimin yksilöt kokevat johtajuuden omien näkemyksien kautta. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, millainen merkitys johtajuudella oli koettu olevan työhyvinvoinnille ja onko johtajuuden merkitys positiivista vai negatiivista. Tuloksien analysoinnin kannalta oli myös tärkeää selvittää yksilöiden tietämys valmentavan johtajuuden teoriasta.
Tämän opinnäytetyön kohderyhmänä oli Organisaatio X:n asiakaspalvelutiimi. Tiimi koostuu 21 henkilöstä, joille lähetettiin sähköinen kyselylomake aineiston keräämistä varten. Vastausprosentti oli 81 %, joten selvitystä voitiin tältä osin pitää validina. Huomioitavaa oli, että asiakaspalvelutiimin koko ei ole suuri, joten tuloksia oli hyvä tarkastella kriittisesti esimerkiksi silloin, jos niitä hyödynnetään muihin tiimeihin tai isompaan joukkoon.
Selvityksellä kerätty aineisto kohdistui organisaation asiakaspalvelutiimille. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että johtajuuden merkitys työhyvinvoinnille koettiin suureksi ja että se oli pääosin positiivista. Positiiviseksi koettiin muun muassa nykyisen esihenkilön empaattisuus ja kyky ymmärtää yksilöiden tarpeita. Selvityksessä ilmeni myös negatiivisia asioita nykyiseen johtajuuteen liittyen ja näitä olivat muun muassa luottamuksen puute ja liika avoimuus.
Johtajuudella voi olla suuri merkitys yksilöiden työhyvinvoinnille ja parhaimmillaan sillä voidaan edistää henkilöstön työhyvinvointia. Toisaalta taas huonolla johtajuudella voidaan heikentää työhyvinvointia.
Tämän opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa oli otettu käyttöön valmentavaa johtajuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena olikin selvittää, kuinka asiakaspalvelutiimin yksilöt kokevat johtajuuden omien näkemyksien kautta. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, millainen merkitys johtajuudella oli koettu olevan työhyvinvoinnille ja onko johtajuuden merkitys positiivista vai negatiivista. Tuloksien analysoinnin kannalta oli myös tärkeää selvittää yksilöiden tietämys valmentavan johtajuuden teoriasta.
Tämän opinnäytetyön kohderyhmänä oli Organisaatio X:n asiakaspalvelutiimi. Tiimi koostuu 21 henkilöstä, joille lähetettiin sähköinen kyselylomake aineiston keräämistä varten. Vastausprosentti oli 81 %, joten selvitystä voitiin tältä osin pitää validina. Huomioitavaa oli, että asiakaspalvelutiimin koko ei ole suuri, joten tuloksia oli hyvä tarkastella kriittisesti esimerkiksi silloin, jos niitä hyödynnetään muihin tiimeihin tai isompaan joukkoon.
Selvityksellä kerätty aineisto kohdistui organisaation asiakaspalvelutiimille. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että johtajuuden merkitys työhyvinvoinnille koettiin suureksi ja että se oli pääosin positiivista. Positiiviseksi koettiin muun muassa nykyisen esihenkilön empaattisuus ja kyky ymmärtää yksilöiden tarpeita. Selvityksessä ilmeni myös negatiivisia asioita nykyiseen johtajuuteen liittyen ja näitä olivat muun muassa luottamuksen puute ja liika avoimuus.