Yhdistystoiminnan kehittämissuunnitelma : sponsorointikonsepti yritysvastuun kentällä toimivalle ympäristöjärjestölle varainhankinnan kehittämiseen
Virtanen, Erika (2024)
Virtanen, Erika
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013478
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yhdistystoiminnan varainhankinnan kehittämissuunnitelma Pidä Lappi Siistinä ry:lle. Työn tavoitteena oli entisiä ja nykyisiä yhteistyökumppaneita kuuntelemalla selvittää, millaista yhteistyötä kumppanit yhdistykseltä odottavat, mitä toiveita yhteistyön suhteen on ja miten yhteistyökumppanit yhteistyön kokevat. Lisäksi selvitettiin yhteistyökumppanien sponsoroinnin motiiveja ja laajuutta. Tutkimuskysymykset, joihin työssä tavoiteltiin vastauksia, ovat seuraavat: Kuinka vastata yhteistyökumppanien toiveisiin ja tarpeisiin yritysvastuukentän muutoksessa? ja Kuinka varmistaa yksityisen rahoituksen riittävyys?
Tietoperustaan on koottu tietoa yhdistystoiminnasta, yritysvastuusta ja sponsoroinnista. Yhdistystoimintaosiossa perehdytään yhdistyksiin ja niiden merkittävään historiaan Suomessa. Yritysvastuuosiossa on tietoa yritysvastuusta ja yhdistysten roolista siinä. Sponsorointia käsitellään sekä sponsoroijan että kohteen näkökulmasta. Lisäksi käsitellään yritysvastuullista sponsorointia ja sponsorointikonseptin luomista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska haluttiin haastatella tiettyä kohdejoukkoa. Kohdejoukon muodostivat yhdistyksen entiset ja nykyiset yhteistyökumppanit. Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla kerättiin kymmeneltä haastateltavalta tietoa sponsoroinnin laajuudesta ja syistä sekä ympäristöjärjestön sponsoroinnista ja toiveista sen suhteen. Aineisto analysointiin teemoittain.
Tutkimustulosten analyysin perusteella sekä aikaisempaan tutkimustietoon ja kirjallisuuteen nojaten kehitettiin yhdistyksen varainhankintaa luoden sponsorointikonsepti. Konsepti pitää sisällään nykytila-analyysin, tavoitteet ja strategian sekä tuotteistuksen. Konseptin avulla tilaaja sai sponsorimyyntiin selkeät palvelupaketit, tavoitteet ja keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Sitä voivat hyödyntää sponsorimyyntiin samanlaisessa tilanteessa olevat muutkin tahot.
Tietoperustaan on koottu tietoa yhdistystoiminnasta, yritysvastuusta ja sponsoroinnista. Yhdistystoimintaosiossa perehdytään yhdistyksiin ja niiden merkittävään historiaan Suomessa. Yritysvastuuosiossa on tietoa yritysvastuusta ja yhdistysten roolista siinä. Sponsorointia käsitellään sekä sponsoroijan että kohteen näkökulmasta. Lisäksi käsitellään yritysvastuullista sponsorointia ja sponsorointikonseptin luomista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska haluttiin haastatella tiettyä kohdejoukkoa. Kohdejoukon muodostivat yhdistyksen entiset ja nykyiset yhteistyökumppanit. Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla kerättiin kymmeneltä haastateltavalta tietoa sponsoroinnin laajuudesta ja syistä sekä ympäristöjärjestön sponsoroinnista ja toiveista sen suhteen. Aineisto analysointiin teemoittain.
Tutkimustulosten analyysin perusteella sekä aikaisempaan tutkimustietoon ja kirjallisuuteen nojaten kehitettiin yhdistyksen varainhankintaa luoden sponsorointikonsepti. Konsepti pitää sisällään nykytila-analyysin, tavoitteet ja strategian sekä tuotteistuksen. Konseptin avulla tilaaja sai sponsorimyyntiin selkeät palvelupaketit, tavoitteet ja keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Sitä voivat hyödyntää sponsorimyyntiin samanlaisessa tilanteessa olevat muutkin tahot.