Poistumaennustemallin luominen ja hyvyys poistumariskissä olevien nykyasiakkaiden arviointiin
Valkeakivi, Krista (2024)
Valkeakivi, Krista
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua yritysliiketoiminnan haasteisiin ja miten tekoälyratkaisuilla niitä voi käsitellä. Opinnäytetyön jälkimmäisessä osassa käytiin läpi poistumaennustemallin luonti opinnäytetyön toimeksiantajalle, työnantajalleni digimarkkinointiyritys Fonecta Oy:lle.
Työn ensimmäinen osa oli kirjallisuuskatsaus, missä perehdyttiin yritysten asiakaspoistumaan, asiakaspitoon ja ristiinmyynnin liiketoiminnallisiin vaikutuksiin. Tässä osuudessa esiteltiin myös yleinen ennustemallien rakenne ja mallin luomiseen vaadittavat työvaiheet. Kirjallisuuskatsauksessa lopuksi esiteltiin vaihtoehtoinen ratkaisu poistumaennustemallin korvaajaksi. Esiteltyjä liiketoimintahaasteita pyrittiin käsittelemään laajalti ja monipuolisesti. Näiden lisäksi opinnäytetyössä tutustuttiin tarkemmin tekoälyyn ja sen käyttämiseen markkinointitoimenpiteissä. Lisäksi perehdyttiin koneoppimisen määritelmiin, kuvailevaan ja ennustavaan analytiikkaan sekä esiteltiin tunnetuimmat ennustemalleissa käytetyt luokittelualgoritmit XGBoost, Random Forest, Decision Tree sekä Logistic Regression.
Opinnäytetyön jälkimmäisessä osassa luotiin poistumaennustemalleja neljällä eri koneoppimisalgoritmilla. Luoduista malleista valittiin XGBoost ja luotu malli ajastettiin pyörimään kerran kuukaudessa. Poistumaennustemallin avulla oli tarkoitus löytää isoimmassa poistumariskissä olevat yritykset, priorisoida ne laskevaan järjestykseen ja saada yritykset jaettua asiakkuudenhoitotiimiin käsittelyyn, jotta yritykset saadaan kuljetettua yhteydenoton kautta uudelle laskutuskaudelle. Aiempi poistumaennustemalli ei enää soveltunut hyvin kohderyhmien luomiseen, koska tuotteet ovat vaihtuneet paperisista puhelinluetteloista digitaaliseen maailmaan. Aiempaan ennustemalliin verrattuna uudessa mallissa oli myös uusia datapisteitä eri palveluiden käyttö- ja hakudatoista. Ennustemallin luominen alkoi datapisteiden keräämisosuudella ja datan käsittelyllä Alteryx-ohjelmassa. Lähdedata koostui yritysten tilaustiedoista, demografiadatasta sekä jo mainituista palveluiden käyttö- ja hakumääräluvuista. Ennustemallit luotiin Alteryxin lisäosalla Alteryx Intelligence Suitella. Poistumaennustemalli otettiin käyttöön keväällä 2022 ja poistumaennustemallin käyttö loppui järjestelmävaihdoksen myötä joulukuussa 2023.
Työn ensimmäinen osa oli kirjallisuuskatsaus, missä perehdyttiin yritysten asiakaspoistumaan, asiakaspitoon ja ristiinmyynnin liiketoiminnallisiin vaikutuksiin. Tässä osuudessa esiteltiin myös yleinen ennustemallien rakenne ja mallin luomiseen vaadittavat työvaiheet. Kirjallisuuskatsauksessa lopuksi esiteltiin vaihtoehtoinen ratkaisu poistumaennustemallin korvaajaksi. Esiteltyjä liiketoimintahaasteita pyrittiin käsittelemään laajalti ja monipuolisesti. Näiden lisäksi opinnäytetyössä tutustuttiin tarkemmin tekoälyyn ja sen käyttämiseen markkinointitoimenpiteissä. Lisäksi perehdyttiin koneoppimisen määritelmiin, kuvailevaan ja ennustavaan analytiikkaan sekä esiteltiin tunnetuimmat ennustemalleissa käytetyt luokittelualgoritmit XGBoost, Random Forest, Decision Tree sekä Logistic Regression.
Opinnäytetyön jälkimmäisessä osassa luotiin poistumaennustemalleja neljällä eri koneoppimisalgoritmilla. Luoduista malleista valittiin XGBoost ja luotu malli ajastettiin pyörimään kerran kuukaudessa. Poistumaennustemallin avulla oli tarkoitus löytää isoimmassa poistumariskissä olevat yritykset, priorisoida ne laskevaan järjestykseen ja saada yritykset jaettua asiakkuudenhoitotiimiin käsittelyyn, jotta yritykset saadaan kuljetettua yhteydenoton kautta uudelle laskutuskaudelle. Aiempi poistumaennustemalli ei enää soveltunut hyvin kohderyhmien luomiseen, koska tuotteet ovat vaihtuneet paperisista puhelinluetteloista digitaaliseen maailmaan. Aiempaan ennustemalliin verrattuna uudessa mallissa oli myös uusia datapisteitä eri palveluiden käyttö- ja hakudatoista. Ennustemallin luominen alkoi datapisteiden keräämisosuudella ja datan käsittelyllä Alteryx-ohjelmassa. Lähdedata koostui yritysten tilaustiedoista, demografiadatasta sekä jo mainituista palveluiden käyttö- ja hakumääräluvuista. Ennustemallit luotiin Alteryxin lisäosalla Alteryx Intelligence Suitella. Poistumaennustemalli otettiin käyttöön keväällä 2022 ja poistumaennustemallin käyttö loppui järjestelmävaihdoksen myötä joulukuussa 2023.