Vedenalaisten paalulaattojen tuotantomenetelmien kehittäminen
Savolainen, Samu (2024)
Savolainen, Samu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113845
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli vedenalaisien paalulaattojen tuotantomenetelmien kehittäminen Melkinlaiturin katu-urakan perusteella. Opinnäytetyössä tutkitaan työn tilaajan toivomien kehityskohteiden ratkaisuja kuten, teräskuitubetonin soveltuvuutta vedenalaiseen betonirakentamiseen ja kantavien paalulaattojen käyttöön, sekä vedenalaisien betonirakenteiden muottien soveltuvuutta. Vedenalaisien paalulaattojen kehittämistä haluttiin, koska tulevaisuudessa Jätkänsaaren alueella tulee olemaan samankaltaisia hankkeita, johon vedenalaisia betonirakenteita on suunniteltu. Työn tilaajana toimi YIT Infra Oy entinen YIT Suomi Oy.
Työ toteutettiin kirjallisuustutkimuksena ja vertailemalla Melkinlaiturilla käytettyjä betonirakentamiseen liittyviä materiaalien hintoja, joilla selvitettiin tehokkainta betonointitapaa ja muotitustapaa ajallisesti ja rahallisesti. Työssä käytettiin lisäksi Melkinlaiturin urakalta saatuja kokemuksia parhaimman tavan etsimiseksi toimimalla työnjohtoharjoittelijana koko urakan taitorakenteiden rakentamisen ajan 2023 syksyllä. Kirjallisuustutkimuksessa selvitettiin kehityskohteisiin ratkaisuja.
Työn tuloksena saatiin, että teräskuitubetoni soveltuu vedenalaisien kantavien paalulaattojen betoniksi vaikkakin se tarvitsee suunnittelijalta paljon mitoituksia ja laskelmia. Teräskuitubetonin hintavertailussa todettiin myös, että Melkinlaiturin katuurakalla olisi ollut kustannustehokkainta käyttää teräskuitubetonia. Muottien osalta selvitettiin, että työsaumaverkko on kaikista muottivaihtoehdoista halvin ja paras tapa eli se soveltuu parhaiten vedenalaisiin betonointeihin muotiksi
Työ toteutettiin kirjallisuustutkimuksena ja vertailemalla Melkinlaiturilla käytettyjä betonirakentamiseen liittyviä materiaalien hintoja, joilla selvitettiin tehokkainta betonointitapaa ja muotitustapaa ajallisesti ja rahallisesti. Työssä käytettiin lisäksi Melkinlaiturin urakalta saatuja kokemuksia parhaimman tavan etsimiseksi toimimalla työnjohtoharjoittelijana koko urakan taitorakenteiden rakentamisen ajan 2023 syksyllä. Kirjallisuustutkimuksessa selvitettiin kehityskohteisiin ratkaisuja.
Työn tuloksena saatiin, että teräskuitubetoni soveltuu vedenalaisien kantavien paalulaattojen betoniksi vaikkakin se tarvitsee suunnittelijalta paljon mitoituksia ja laskelmia. Teräskuitubetonin hintavertailussa todettiin myös, että Melkinlaiturin katuurakalla olisi ollut kustannustehokkainta käyttää teräskuitubetonia. Muottien osalta selvitettiin, että työsaumaverkko on kaikista muottivaihtoehdoista halvin ja paras tapa eli se soveltuu parhaiten vedenalaisiin betonointeihin muotiksi