Huolen puheeksi ottamisen opas varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Tirronen, Julia (2024)
Tirronen, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013598
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämisaiheena on luoda huolen puheeksi ottamisen opas varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoa ja osaamista huolen puheeksi ottamisesta huoltajien kanssa. Opinnäytetyö koostuu opinnäytetyö raportista ja liitteenä olevasta oppaasta. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä toimii Asikkalan kunta. Yhteistyö Asikkalan kunnan kanssa kesti koko opinnäytetyöprosessin ajan syksystä 2023 kevääseen 2024.
Tämä opinnäyte on monimuotoinen kehittämistyö, jonka tietoperustana käytetään kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaukseen on kerätty opinnäytetyön aihetta koskevaa materiaalia, kuten tutkimuksista, laeista ja kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä käsitellään huolen tunnistamista, huolen eri vaiheita ja huolen puheeksi ottamista. Tietoperustassa esille nousi huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa aihetta käsiteltäessä.
Tämän opinnäytetyön kehittämistyönä valmistui huolen puheeksi ottamisen opas henkilöstön käyttöön. Opas tukee huolen puheeksi ottamista ja toimii apuvälineenä varhaiskasvatuksen henkilöstölle heidän ottaessa huolta puheeksi huoltajien kanssa. Oppaassa käsitellään huolen tunnistamista, huolen vaiheita ja huolen puheeksi ottamista. Opas tarjoaa myös tietoa yhteistyöstä huoltajien kanssa ja yhteistyöstä eri toimijoiden kanssa. Yhteistyö huoltajien kanssa näkyy varhaiskasvatuksessa päivittäin. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa vaihtelee varhaiskasvatuksessa, mutta ne ovat tärkeänä osana tukemassa lapsen kasvua ja kehitystä tarvittaessa. Opas on tehty jaettavaksi sähköisessä muodossa, mutta sen voi työntekijä halutessaan myös tulostaa.
Opinnäytetyö ja opas tehtiin työelämän tarpeeseen ja vastaa laajuudeltaan suunniteltua kokonaisuutta. Opas on helposti käytettävä ja selkeä kokonaisuus, johon on myös helppo palata tarvittaessa. Oppaan pitkäaikaista vaikutusta henkilöstön toimintatapoihin tai tiedon lisääntymiseen ei tämän laajuisessa opinnäytetyössä ollut mahdollista arvioida. Jatkotutkimuksena voisi tutkia oppaan vaikutusta tai kokemuksia oppaan käytöstä Asikkalan kunnan kanssa. Opas on tehty koko kunnan varhaiskasvatuksen käyttöön, ja mahdollistaa näin yhtenäisen linjan huolen puheeksi ottamisessa.
Tämä opinnäyte on monimuotoinen kehittämistyö, jonka tietoperustana käytetään kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaukseen on kerätty opinnäytetyön aihetta koskevaa materiaalia, kuten tutkimuksista, laeista ja kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä käsitellään huolen tunnistamista, huolen eri vaiheita ja huolen puheeksi ottamista. Tietoperustassa esille nousi huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa aihetta käsiteltäessä.
Tämän opinnäytetyön kehittämistyönä valmistui huolen puheeksi ottamisen opas henkilöstön käyttöön. Opas tukee huolen puheeksi ottamista ja toimii apuvälineenä varhaiskasvatuksen henkilöstölle heidän ottaessa huolta puheeksi huoltajien kanssa. Oppaassa käsitellään huolen tunnistamista, huolen vaiheita ja huolen puheeksi ottamista. Opas tarjoaa myös tietoa yhteistyöstä huoltajien kanssa ja yhteistyöstä eri toimijoiden kanssa. Yhteistyö huoltajien kanssa näkyy varhaiskasvatuksessa päivittäin. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa vaihtelee varhaiskasvatuksessa, mutta ne ovat tärkeänä osana tukemassa lapsen kasvua ja kehitystä tarvittaessa. Opas on tehty jaettavaksi sähköisessä muodossa, mutta sen voi työntekijä halutessaan myös tulostaa.
Opinnäytetyö ja opas tehtiin työelämän tarpeeseen ja vastaa laajuudeltaan suunniteltua kokonaisuutta. Opas on helposti käytettävä ja selkeä kokonaisuus, johon on myös helppo palata tarvittaessa. Oppaan pitkäaikaista vaikutusta henkilöstön toimintatapoihin tai tiedon lisääntymiseen ei tämän laajuisessa opinnäytetyössä ollut mahdollista arvioida. Jatkotutkimuksena voisi tutkia oppaan vaikutusta tai kokemuksia oppaan käytöstä Asikkalan kunnan kanssa. Opas on tehty koko kunnan varhaiskasvatuksen käyttöön, ja mahdollistaa näin yhtenäisen linjan huolen puheeksi ottamisessa.