Kesäteatterin markkinointisuunnitelma : case: Taaborin kesäteatteri
Rytkönen, Misia (2024)
Rytkönen, Misia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113885
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Taaborin kesäteatterille. Työn tavoitteena oli kuvata markkinoinnin suunnitteluprosessia kesäteatterin näkökulmasta ja tuottaa markkinointisuunnitelma toimeksiantajan käyttöön. Tarkoituksena oli, että kesäteattereiden ohella myös muut kulttuurialan pienet tai keskisuuret toimijat voivat hyödyntää opinnäytetyötä.
Työn viitekehys koostui kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen pääluku kuvasi kesäteatteritoiminnan erityispiirteitä ja toimialaa yleisesti. Lisäksi luvussa esiteltiin tapahtumille ominainen jako kolmeen markkinoinnin vaiheeseen. Toisessa luvussa perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun markkinoinnin kilpailukeinojen näkökulmasta. Kolmannen pääluvun aiheena oli markkinoinnin toteutus, ja siinä pääpaino oli markkinointiviestinnässä ja brändin kehittämisessä. Viitekehyksen tietoperustana käytettiin markkinointi-, tapahtuma- ja teatteriaiheisia lähteitä. Lähteiksi valittiin mahdollisimman ajankohtaisia kirja- ja verkkojulkaisuja, joista osa oli kansainvälisiä, osa kotimaisia.
Toiminnallinen osa sisälsi kuvauksen Taaborin kesäteatterin nykytilasta ja sen pohjalta laaditun markkinointisuunnitelman, jossa oli toimenpide-ehdotuksia tavoitteellisempaa markkinointia varten. Markkinointisuunnitelman keskiössä oli tavoitteiden asettaminen ja toiminnan aikatauluttaminen. Suunnitelma tehtiin ensisijaisesti teatterikaudelle 2024, mutta pieniä muutoksia tekemällä sitä voidaan hyödyntää myös tulevien kausien markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan ongelmiin ja tarpeisiin vastaava markkinointisuunnitelma sekä yleisesti hyödynnettävissä olevaa tietoa nykyaikaisesta kesäteatteritapahtuman markkinoinnista.
Työn viitekehys koostui kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen pääluku kuvasi kesäteatteritoiminnan erityispiirteitä ja toimialaa yleisesti. Lisäksi luvussa esiteltiin tapahtumille ominainen jako kolmeen markkinoinnin vaiheeseen. Toisessa luvussa perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun markkinoinnin kilpailukeinojen näkökulmasta. Kolmannen pääluvun aiheena oli markkinoinnin toteutus, ja siinä pääpaino oli markkinointiviestinnässä ja brändin kehittämisessä. Viitekehyksen tietoperustana käytettiin markkinointi-, tapahtuma- ja teatteriaiheisia lähteitä. Lähteiksi valittiin mahdollisimman ajankohtaisia kirja- ja verkkojulkaisuja, joista osa oli kansainvälisiä, osa kotimaisia.
Toiminnallinen osa sisälsi kuvauksen Taaborin kesäteatterin nykytilasta ja sen pohjalta laaditun markkinointisuunnitelman, jossa oli toimenpide-ehdotuksia tavoitteellisempaa markkinointia varten. Markkinointisuunnitelman keskiössä oli tavoitteiden asettaminen ja toiminnan aikatauluttaminen. Suunnitelma tehtiin ensisijaisesti teatterikaudelle 2024, mutta pieniä muutoksia tekemällä sitä voidaan hyödyntää myös tulevien kausien markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan ongelmiin ja tarpeisiin vastaava markkinointisuunnitelma sekä yleisesti hyödynnettävissä olevaa tietoa nykyaikaisesta kesäteatteritapahtuman markkinoinnista.