35 mm:n filmin estetiikan luominen digitaalisesti
Pienihäkkinen, Leevi (2024)
Pienihäkkinen, Leevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113897
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee, kuinka digitaalisella elokuvakameralla tallennetusta materiaalista voi muokata filmillä tallennetun materiaalin kaltaista. Työn tutkimuskysymys on: pystyykö 35 mm:n filmin esteettisiä ominaisuuksia luomaan CMOSkennolla kuvatusta digitaalisesta materiaalista?
Elokuvauksen kuvan tallennukseen on tänä päivänä kaksi vaihtoehtoa: analoginen ja digitaalinen. Analogisessa järjestelmässä kuvan tallennus tapahtuu filmille, joka vaatii kuvan luomiseksi kemiallisia prosesseja. Digitaalisessa järjestelmässä kuvan tallennus perustuu taas kameran kennon pienelektroniikkaan ja kameravalmistajien algoritmeihin. Nämä molemmat tallennusjärjestelmät tarjoavat kuvalle omanlaistaan visuaalista tyyliä.
Opinnäytetyössä käydään läpi digitaalisen elokuvakameran toimintaperiaate ja digitaalisen elokuvakameran teknisten ominaisuuksien vaikutukset kuvan visuaaliseen tyyliin. Läpikäynti tehdään myös filmimateriaalista, jotta näiden kahden tallennusjärjestelmän tekniset ja esteettiset erot ovat selvät. Lopuksi DaVinci Resolve- värimäärittelyohjelmassa luodaan aikaisemmin määriteltyjä filmin esteettisiä ominaisuuksia materiaaliin, joka on kuvattu CMOS-kennollisella digitaalisella elokuvakameralla. Värimäärittely tehdään opinnäytetyön teososaan, joka on Kotileikki-elokuva.
Työhön haettiin informaatiota alan yritysten sekä osaajien tietokirjoista, julkaisuista ja blogeista. Suomalaista informaatiota aiheesta ei ollut saatavilla. Eastman Kodakin julkaisut ja David Stumpin teos Digital Cinematography, Fundamentals, Tools, Techniques and workflows tarjosivat hyvin laajasti tietoa aiheesta. Opinnäytetyöhön kerätyn tiedon valossa voidaan todeta, että eri kuvausjärjestelmien tekninen ymmärtäminen antaa suuremman työkalupankin toteuttaa erilaisia taiteellisia visioita.
Elokuvauksen kuvan tallennukseen on tänä päivänä kaksi vaihtoehtoa: analoginen ja digitaalinen. Analogisessa järjestelmässä kuvan tallennus tapahtuu filmille, joka vaatii kuvan luomiseksi kemiallisia prosesseja. Digitaalisessa järjestelmässä kuvan tallennus perustuu taas kameran kennon pienelektroniikkaan ja kameravalmistajien algoritmeihin. Nämä molemmat tallennusjärjestelmät tarjoavat kuvalle omanlaistaan visuaalista tyyliä.
Opinnäytetyössä käydään läpi digitaalisen elokuvakameran toimintaperiaate ja digitaalisen elokuvakameran teknisten ominaisuuksien vaikutukset kuvan visuaaliseen tyyliin. Läpikäynti tehdään myös filmimateriaalista, jotta näiden kahden tallennusjärjestelmän tekniset ja esteettiset erot ovat selvät. Lopuksi DaVinci Resolve- värimäärittelyohjelmassa luodaan aikaisemmin määriteltyjä filmin esteettisiä ominaisuuksia materiaaliin, joka on kuvattu CMOS-kennollisella digitaalisella elokuvakameralla. Värimäärittely tehdään opinnäytetyön teososaan, joka on Kotileikki-elokuva.
Työhön haettiin informaatiota alan yritysten sekä osaajien tietokirjoista, julkaisuista ja blogeista. Suomalaista informaatiota aiheesta ei ollut saatavilla. Eastman Kodakin julkaisut ja David Stumpin teos Digital Cinematography, Fundamentals, Tools, Techniques and workflows tarjosivat hyvin laajasti tietoa aiheesta. Opinnäytetyöhön kerätyn tiedon valossa voidaan todeta, että eri kuvausjärjestelmien tekninen ymmärtäminen antaa suuremman työkalupankin toteuttaa erilaisia taiteellisia visioita.