Autokaupan lisävarustemyynnin edistämisohjelma
Sipiläinen, Sakari (2024)
Sipiläinen, Sakari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113910
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä on tutkittu Toyota Motor Europen kehittämää lisävarusteiden myynnin edistämisohjelmaa ja luotu sen perusteella kehitysehdotus työhön valittuihin autokauppoihin. Edistämisohjelmassa on kuvattu optimaalinen lisävarusmyynnin prosessi autokaupan eri vaiheissa, ja se antaa ohjeistusta, miten toimintaa voisi kehittää.
Tavoitteena oli saada selville, kuinka hyvin autoliikkeiden lisävarustemyynnissä noudatetaan lisävarustemyynnin ohjelmassa esitettyjä asioita. Erojen pohjalta tehdään kehitysehdotus, jota seuraamalla on mahdollista kasvattaa lisävarustemyyntiä.
Työn teoriaosassa esitetään yleisiä myynninedistämisen strategioita. Työ sisältää myös jälkiasenteisten lisävarusteiden myynnin nykytilanteen selvityksen autoliikkeissä ja tulosten perusteella laaditun kehitysehdotuksen.
TME:n edistämisohjelmanpohjalta laadittiin autoliikkeille suunnattu lomakehaastattelu, jolla eroja voitiin todeta. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, mitä tekniikoita mukana olleissa liikkeissä käytettiin lisävarusteiden myynnissä. Haastattelut kohdistettiin kahdeksaan eri liikkeeseen, jotka sijaitsivat ympäri Suomea. Haastatteluita tehtiin paikan päällä sekä puhelimitse.
Työssä selvisi, että mukana olleilla liikkeillä oli toimintatapoja, jotka erosivat TME:n määrittelemästä optimaalisesta strategiasta. Työssä selvitettyjen eroavaisuuksien perusteella tehtiin kehitysehdotus, jota seuraamalla olisi mahdollista kasvattaa lisävarustemyyntiä.
Tavoitteena oli saada selville, kuinka hyvin autoliikkeiden lisävarustemyynnissä noudatetaan lisävarustemyynnin ohjelmassa esitettyjä asioita. Erojen pohjalta tehdään kehitysehdotus, jota seuraamalla on mahdollista kasvattaa lisävarustemyyntiä.
Työn teoriaosassa esitetään yleisiä myynninedistämisen strategioita. Työ sisältää myös jälkiasenteisten lisävarusteiden myynnin nykytilanteen selvityksen autoliikkeissä ja tulosten perusteella laaditun kehitysehdotuksen.
TME:n edistämisohjelmanpohjalta laadittiin autoliikkeille suunnattu lomakehaastattelu, jolla eroja voitiin todeta. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, mitä tekniikoita mukana olleissa liikkeissä käytettiin lisävarusteiden myynnissä. Haastattelut kohdistettiin kahdeksaan eri liikkeeseen, jotka sijaitsivat ympäri Suomea. Haastatteluita tehtiin paikan päällä sekä puhelimitse.
Työssä selvisi, että mukana olleilla liikkeillä oli toimintatapoja, jotka erosivat TME:n määrittelemästä optimaalisesta strategiasta. Työssä selvitettyjen eroavaisuuksien perusteella tehtiin kehitysehdotus, jota seuraamalla olisi mahdollista kasvattaa lisävarustemyyntiä.