Dokumenttielokuva ja lapset : vuorovaikutus ja lasten kanssa työskentely dokumenttielokuvassa
Mättö, Kerttu (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113947
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan lasten kanssa toimimisen erityispiirteitä dokumenttielokuvan tekoprosessissa. Mitä asioita ottaa huomioon vuorovaikutuksessa lasten kanssa? Minkälaisia lupia ja eettisiä ohjeita on hyvä noudattaa Lapsilla on oikeus tulla kuulluksi yhteiskunnassa, mutta heitä pitää suojella erityisellä herkkyydellä sekä kuvauksissa että valmiissa elokuvassa.
Opinnäytetyöhön kuuluu teososana tehty dokumenttielokuva Hei Aikuinen. Peilaan työssäni teososan prosessissa tehtyjä havaintoja lähteisiin, joita ovat elokuvaohjaaja Anna Blomin haastattelu sekä alan kirjallisuus. Opinnäytetyössä käydään läpi lapsista kertovan dokumenttielokuvan prosesseja ja tutkitaan työryhmän ja lasten välistä vuorovaikutusta, etiikkaa sekä käytännön ohjeita. Opinnäytetyön lopussa on liite (liite 1), joka on opas dokumenttielokuvantekijälle lasten kanssa toimimiseen.
Dokumenttielokuvat tehdään aina vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin, ja niihin vaikuttavat tekijän moraalikäsitykset sekä tapa käyttää ohjaajalle annettua valtaa. Tutkimuksessa käy ilmi, että hyvä vuorovaikutus ja toisten kunnioitus on tärkeää niin aikuisilla kuin lapsilla, mutta lasten hyvinvointiin ja vuorovaikutukseen vaikuttavat pienetkin tekijät ja dokumentaristin on hyvä laskeutua lasten tasolle, kuunnella ja herkistyä lasten maailmaan. On tärkeää, että lapsi itse haluaa osallistua elokuvaan, ja yhtä tärkeää on, että työryhmä haluaa tehdä lasten kanssa töitä.
Opinnäytetyöhön kuuluu teososana tehty dokumenttielokuva Hei Aikuinen. Peilaan työssäni teososan prosessissa tehtyjä havaintoja lähteisiin, joita ovat elokuvaohjaaja Anna Blomin haastattelu sekä alan kirjallisuus. Opinnäytetyössä käydään läpi lapsista kertovan dokumenttielokuvan prosesseja ja tutkitaan työryhmän ja lasten välistä vuorovaikutusta, etiikkaa sekä käytännön ohjeita. Opinnäytetyön lopussa on liite (liite 1), joka on opas dokumenttielokuvantekijälle lasten kanssa toimimiseen.
Dokumenttielokuvat tehdään aina vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin, ja niihin vaikuttavat tekijän moraalikäsitykset sekä tapa käyttää ohjaajalle annettua valtaa. Tutkimuksessa käy ilmi, että hyvä vuorovaikutus ja toisten kunnioitus on tärkeää niin aikuisilla kuin lapsilla, mutta lasten hyvinvointiin ja vuorovaikutukseen vaikuttavat pienetkin tekijät ja dokumentaristin on hyvä laskeutua lasten tasolle, kuunnella ja herkistyä lasten maailmaan. On tärkeää, että lapsi itse haluaa osallistua elokuvaan, ja yhtä tärkeää on, että työryhmä haluaa tehdä lasten kanssa töitä.