Magneettikuvantamishuoneen virtuaalinen 360°-oppimisympäristö : oppimateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Ahvenainen, Emma; Ruutiainen, Sanna; Vehmassalo, Miia (2024)
Ahvenainen, Emma
Ruutiainen, Sanna
Vehmassalo, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113923
Tiivistelmä
Magneettikuvantaminen on yleistynyt viime vuosina Suomessa laajalti. Magneettikuvantamista käytetään osana potilaan terveydentilan kartoitusta ja sen päähyötyjä ovat ionisoimattoman säteilyn käyttö sekä mahdollisuus ottaa tarkkoja, kolmiulotteisia leikekuvia potilaan anatomisista sekä fysiologisista rakenteista ja muutoksista. Magneettikuvantaminen perustuu kudoksissa olevien vetyatomien ytimien eli protonien liikkeeseen ja suuntaan, kun ne altistetaan eri taajuuksille ulkoisessa magneettikentässä.
Myös virtuaalisten oppimisympäristöjen käyttö on yleistynyt maailmanlaajuisesti lyhyessä ajassa. Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat opetuksen apuvälineitä, jotka ovat mahdollistaneet opetuksen ilman fyysistä läsnäoloa. Virtuaalisilla oppimisympäristöillä on etuna se, että oppimisympäristön käyttäjät voivat palata virtuaaliympäristöön halutessaan, silloin kun heille itselle sopii. 360°-oppimisympäristö on luotu käyttäen panoraamakuvia magneettikuvantamishuoneesta ja tarkoituksena on pystyä tutkimaan tiloja 360°-näkymässä. Ihmisten oppimistavat ovat yksilöllisiä ja virtuaaliset oppimisympäristöt tuovat kaikenlaisille oppijoille apua opiskelun tueksi.
Opinnäytetyömme on kehittämistyö. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Savonia-ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille 360°-oppimisympäristö magneettikuvantamishuoneesta. Tavoitteena oli tukea heidän teoriaopetustansa, sekä antaa käsitystä magneettikuvantamishuoneen tarvikkeista, työskentelytiloista ja alueista.
360°-oppimisympäristön eli tuotoksen luomiseen käytettiin Thinglink-alustaa. Tuotoksessa käytetyt panoraamakuvat kuvattiin 360°-kameralla. Panoraamakuvat kuvattiin yhden päivän aikana Kuopion yliopistollisen sairaalan magneettikuvantamisen tiloissa. Thinglink-alustalla panoraamakuvat yhdistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi, jossa tuotoksen käyttäjä pystyy liikkumaan vapaasti siirtymien avulla ympäri magneettikuvantamisen tiloja. Tuotokseen lisättiin tekstilaatikoita sekä puhelimen kameralla otettuja kuvia, jotta tärkeitä kohteita saatiin tarkemmin näkyviin, sekä niistä lisäinformaatiota.
Opinnäytetyötämme sekä tuotosta arvioi toimeksiantaja. Arviointiin osallistui vertaisarvioijina myös tekijöiden vuosikurssin opiskelijoita. He kokeilivat tuotosta itse ja vastasivat sen jälkeen Webropol-alustalla tehdyn arviointikyselyn kysymyksiin. Kehitysideat otettiin huomioon ja lopullinen tuotos luovutettiin Savonia- ammattikorkeakoulun käyttöön kaikkine oikeuksineen.
Myös virtuaalisten oppimisympäristöjen käyttö on yleistynyt maailmanlaajuisesti lyhyessä ajassa. Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat opetuksen apuvälineitä, jotka ovat mahdollistaneet opetuksen ilman fyysistä läsnäoloa. Virtuaalisilla oppimisympäristöillä on etuna se, että oppimisympäristön käyttäjät voivat palata virtuaaliympäristöön halutessaan, silloin kun heille itselle sopii. 360°-oppimisympäristö on luotu käyttäen panoraamakuvia magneettikuvantamishuoneesta ja tarkoituksena on pystyä tutkimaan tiloja 360°-näkymässä. Ihmisten oppimistavat ovat yksilöllisiä ja virtuaaliset oppimisympäristöt tuovat kaikenlaisille oppijoille apua opiskelun tueksi.
Opinnäytetyömme on kehittämistyö. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Savonia-ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille 360°-oppimisympäristö magneettikuvantamishuoneesta. Tavoitteena oli tukea heidän teoriaopetustansa, sekä antaa käsitystä magneettikuvantamishuoneen tarvikkeista, työskentelytiloista ja alueista.
360°-oppimisympäristön eli tuotoksen luomiseen käytettiin Thinglink-alustaa. Tuotoksessa käytetyt panoraamakuvat kuvattiin 360°-kameralla. Panoraamakuvat kuvattiin yhden päivän aikana Kuopion yliopistollisen sairaalan magneettikuvantamisen tiloissa. Thinglink-alustalla panoraamakuvat yhdistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi, jossa tuotoksen käyttäjä pystyy liikkumaan vapaasti siirtymien avulla ympäri magneettikuvantamisen tiloja. Tuotokseen lisättiin tekstilaatikoita sekä puhelimen kameralla otettuja kuvia, jotta tärkeitä kohteita saatiin tarkemmin näkyviin, sekä niistä lisäinformaatiota.
Opinnäytetyötämme sekä tuotosta arvioi toimeksiantaja. Arviointiin osallistui vertaisarvioijina myös tekijöiden vuosikurssin opiskelijoita. He kokeilivat tuotosta itse ja vastasivat sen jälkeen Webropol-alustalla tehdyn arviointikyselyn kysymyksiin. Kehitysideat otettiin huomioon ja lopullinen tuotos luovutettiin Savonia- ammattikorkeakoulun käyttöön kaikkine oikeuksineen.