Lisämyynnin toteuttaminen sähköpostimarkkinoinnin avulla
Matikainen, Lauri (2024)
Matikainen, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114058
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelemme sähköpostimarkkinoinnin vaikutusta lisämyyntiin. Työn aihe mietittiin yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa. Työn tavoitteina on saada selville, pystyykö lisämyyntiä kasvattamaan sähköpostimarkkinoinnin avulla. Lisäksi tavoitteena on selvittää, kuinka asiakastapaamisten määrää pystyy kasvattamaan sähköpostimarkkinoinnin keinoin ja vaikuttavatko otsikot viestien avaamisprosenttiin. Tutkimus on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tietoperustassa käsittelemme mitä jälkimarkkinointi on ja miten lisämyynti liittyy siihen. Tämän jälkeen syvennymme sähköpostimarkkinointiin yhtenä markkinoinnin kanavista.
Aihe on ajankohtainen, sillä toimeksiantajayrityksen tavoitteena on kasvattaa lisämyyntiä, mutta haastavan markkinatilanteen vuoksi se on koettu haasteelliseksi. Työ rajattiin käsittelemään pelkästään lisämyyntiä, jolloin kokonaismyynti jätettiin huomioimatta tästä tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin valikoidulle asiakasryhmälle.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksesta ja sen tuloksista. Lopuksi käsitellään johtopäätöksien kautta omaa pohdintaa. Teoreettisessa viitekehyksessä lähteitä on käytetty monipuolisesti. Kirja- ja nettilähteitä on hyödynnetty suomeksi ja englanniksi sekä akateemisia artikkeleita englannin kielellä.
Tutkimus toteutettiin kolmessa osassa, jonka teemat vaihtelivat viesteittäin. Tutkimuksen teemat olivat tarjous lisätuotteesta päätuotteelle (1), Mainonnan kohdentaminen työnhakijoihin (2) ja Hyvän työpaikkailmoituksen piirteet (3). Tutkimuksen osallistujien määrä vaihteli 87–65 henkilön välillä. Tutkimuksessa tuli ilmi, että lisämyynnin sekä asiakastapaamisten määrän kasvattaminen sähköpostimarkkinoinnin avulla koitui haasteelliseksi. Otsikoilla oli suuri vaikutus avaamisprosenttiin ja tutkimuksen tuloksissa korostui se, että tutkimukseen osallistuvat päättäjät ovat enemmän kiinnostuneita kuulemaan omaa työtään tukevista teemoista.
Aihe on ajankohtainen, sillä toimeksiantajayrityksen tavoitteena on kasvattaa lisämyyntiä, mutta haastavan markkinatilanteen vuoksi se on koettu haasteelliseksi. Työ rajattiin käsittelemään pelkästään lisämyyntiä, jolloin kokonaismyynti jätettiin huomioimatta tästä tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin valikoidulle asiakasryhmälle.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksesta ja sen tuloksista. Lopuksi käsitellään johtopäätöksien kautta omaa pohdintaa. Teoreettisessa viitekehyksessä lähteitä on käytetty monipuolisesti. Kirja- ja nettilähteitä on hyödynnetty suomeksi ja englanniksi sekä akateemisia artikkeleita englannin kielellä.
Tutkimus toteutettiin kolmessa osassa, jonka teemat vaihtelivat viesteittäin. Tutkimuksen teemat olivat tarjous lisätuotteesta päätuotteelle (1), Mainonnan kohdentaminen työnhakijoihin (2) ja Hyvän työpaikkailmoituksen piirteet (3). Tutkimuksen osallistujien määrä vaihteli 87–65 henkilön välillä. Tutkimuksessa tuli ilmi, että lisämyynnin sekä asiakastapaamisten määrän kasvattaminen sähköpostimarkkinoinnin avulla koitui haasteelliseksi. Otsikoilla oli suuri vaikutus avaamisprosenttiin ja tutkimuksen tuloksissa korostui se, että tutkimukseen osallistuvat päättäjät ovat enemmän kiinnostuneita kuulemaan omaa työtään tukevista teemoista.