Kohtaamisia: vinkkejä muusikoille monimuotoisien yleisöjen kohtaamiseen esiintymistilanteessa
Rontti, Milla (2024)
Rontti, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua siihen, minkälaisia ohjeita ja vinkkejä kehitysvammaisten ja autisminkirjolla olevien ihmisten kohtaamiseen löytyy. Löydösten avulla tarkoitus oli tehdä uusia, muusikoille kohdennettuja ohjeita. Ohjeet keskittyivät kehitysvammaisten ihmisten sekä autisminkirjolla olevien kohtaamiseen esiintymistilanteessa. Vinkit on tehty nopeasti ja helposti sisäistettäväksi. Sosiaali- ja terveysalalla on aiheesta tehty paljon opinnäytetöitä, kun taas musiikin alalle ei ole. Tästä syystä musiikkipedagogeille ja muusikoille suunnatulle materiaalille oli tarvetta.
Opinnäytetyö on pedagoginen kehittämistyö, jossa on hyödynnetty laadullisen sisällönanalyysin periaatteita. Sisällönanalyysin avulla tutkitaan jo valmiina olevia aineistoja. Aineistoa hyödynnettiin oman pedagogi-sen osaamisen ja tietotaidon lisäksi, ja niistä tehtiin muusikoille kohdennettuja hyödyllisiä vinkkejä erityisryhmien kohtaamiseen esiintymistilanteessa.
Muusikot voivat hyödyntää kehittämistyön tuloksia esiintymiseen valmistautuessa. Ohjeet ovat helposti ymmärrettäviä ja niitä on helppo muovata itselleen sopiviksi tilanteen mukaan. Vinkeistä on helppoa jatkossa tehdä esimerkiksi opetusmateriaalia musiikkipedagogeille.
Opinnäytetyö on pedagoginen kehittämistyö, jossa on hyödynnetty laadullisen sisällönanalyysin periaatteita. Sisällönanalyysin avulla tutkitaan jo valmiina olevia aineistoja. Aineistoa hyödynnettiin oman pedagogi-sen osaamisen ja tietotaidon lisäksi, ja niistä tehtiin muusikoille kohdennettuja hyödyllisiä vinkkejä erityisryhmien kohtaamiseen esiintymistilanteessa.
Muusikot voivat hyödyntää kehittämistyön tuloksia esiintymiseen valmistautuessa. Ohjeet ovat helposti ymmärrettäviä ja niitä on helppo muovata itselleen sopiviksi tilanteen mukaan. Vinkeistä on helppoa jatkossa tehdä esimerkiksi opetusmateriaalia musiikkipedagogeille.