2D-mobiilipelin kehittäminen Unity-ohjelmistolla
Tabatabai-Irani, Hossein (2024)
Tabatabai-Irani, Hossein
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214228
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä 2D-mobiilipelin kehitysprosessia Unity-pelimoottorilla. Peliä suunnitellessa haluttiin yhdistää hyperkasuaalin toimintapelin, strategiapelin ja selviytymispelin elementtejä. Peli oli tarkoitus suunnata laajalle kohdeyleisölle tavoitellen visuaalista houkuttelevuutta ja viihdyttävää pelikokemusta.
Pelin inspiraationa toimivat suositut pelit, kuten Clash of Clans ja Survival.Io. Pelin ydinmekaniikka sisälsi taistelut zombeja vastaan ja pelihahmon päivitykset. Pelissä oli tarkoitus kerätä resursseja ja kokemuspisteitä, joilla voisi avata uusia rakennuksia ja sankareita. Tukikohdan päivitys kuitenkin jäi pois lopullisesta pelistä aikataulun vuoksi.
Opinnäytetyössä esitellään aluksi Unity-pelimoottorin ominaisuuksia sekä pelikehityksen oleellisia käsitteitä, kuten SOLID-periaatteet, object pooling ja tilakone. Lisäksi esitellään peliprojektin idea ja toteutunut ydinmekaniikka. Työn keskeisenä tuloksena on pelin kehitysprosessin ymmärtäminen ja perus pelimekaniikkojen testaaminen prototyypissä. Lopuksi esitetään johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia pelin mahdollista jatkokehitystä varten, sekä reflektoidaan omaa saavutettua oppimista.
Pelin inspiraationa toimivat suositut pelit, kuten Clash of Clans ja Survival.Io. Pelin ydinmekaniikka sisälsi taistelut zombeja vastaan ja pelihahmon päivitykset. Pelissä oli tarkoitus kerätä resursseja ja kokemuspisteitä, joilla voisi avata uusia rakennuksia ja sankareita. Tukikohdan päivitys kuitenkin jäi pois lopullisesta pelistä aikataulun vuoksi.
Opinnäytetyössä esitellään aluksi Unity-pelimoottorin ominaisuuksia sekä pelikehityksen oleellisia käsitteitä, kuten SOLID-periaatteet, object pooling ja tilakone. Lisäksi esitellään peliprojektin idea ja toteutunut ydinmekaniikka. Työn keskeisenä tuloksena on pelin kehitysprosessin ymmärtäminen ja perus pelimekaniikkojen testaaminen prototyypissä. Lopuksi esitetään johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia pelin mahdollista jatkokehitystä varten, sekä reflektoidaan omaa saavutettua oppimista.