Sisäisen viestintä Case Yritys X Oy-Visio
Hietala, Kati (2023)
Hietala, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on valtakunnallinen konserni. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää sisäisen viestinnän tila ja kehittämistarpeet toimeksiantajayrityksessä ja se, kuinka vision tavoittelu on sen hetkisen viestinnän tilan turvin mahdollista. Selvitystä varten tehtiin henkilöstölle kyselytutkimus, jonka tulosten avulla pyrittiin löytämään mahdolliset kehityskohteet työpaikoilla ja toimipisteiden välisessä viestinnässä. Työ rajattiin käsittelemään viestintästrategiaa, johdonviestintää, sisäisen viestinnän tehtäviä, sisäisen viestinnän keinoja ja kanavia. Tietoperustan eli teorian keskeiset käsitteet haettiin henkilöstöjohtamista, johtamista, viestintää ja strategioita käsittelevästä kirjallisuudesta.
Ensimmäisenä opinnäytetyössä määritettiin tutkimusongelma ja siihen liittyvä teoriatausta. Teorian koostamisen seurauksena valmistui kyselylomake. Kyselylomakkeen kysymykset liittyivät ilmapiiriin, johtamiseen, motivaatioon, tiedottamiseen sisäisen viestinnän tehtäviin. Kyselyssä kysyttiin, minkä viestintäkanavien kautta viestintää tällä hetkellä saadaan eniten ja mitä viestintäkanavia hyödyntäen viestintää haluttaisiin tulevaisuudessa. Kyselyssä kysyttiin myös mistä asioista haluttaisiin enemmän tiedottamista, keneltä ja onko tiedottamista riittävästi, osastojen välisen viestinnän toimivuutta pyrittiin selvittämään myös. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajayrityksen vastaajajoukolle. Aineiston kerääminen toteutettiin Webropol-työkalulla tehdyllä kvantitatiivisella eli määrällisellä kyselytutkimuksella. Kysely lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kyselyn tulokset analysoitiin PSPP-ohjelmalla.
Viestintäilmapiiri on kyselyn tulosten mukaan hyvä, henkilöstö kokee työnsä tärkeäksi, joten henkilöstön voidaan todeta olevan sitoutunutta työhönsä. Visiosta, arvoista, strategiasta ja tuotteista ja taloudellisesta tilanteesta kaivataan enemmän tiedottamista. Kehityskeskusteluita on riittävän usein, mutta muutosviestintää kaivataan enemmän. Avointen kysymysten vastauksissa kaivattiin enemmän avoimuutta ja yleensä tiedottamista sisäisen viestinnän tehtäviin liittyen.
Tutkimustuloksista tehtyjä huomioita toimeksiantaja voi käyttää viestinnän suunnittelussa tulevaisuudessa ja näin henkilökunta saadaan enemmän tietoiseksi sisäisen viestinnän tehtävistä, jotka auttavat vision tavoittelussa. Tutkimustuloksia voitaisiin työstää henkilöstön kesken ja herätä sitä kautta pohtimaan viestinnän tärkeyttä. The client of this thesis was a national conglomerate. The goal of the thesis was to study the status of internal communication and how it is possible to attain the vision supported by internal communication. The internal communication was investigated by conducting a survey for the personnel. The aim was to find development suggestions for the communication activities between the offices. The thesis was based on theories on communication strategy, communication management and the tasks and tools of internal communication. The main concepts used were human resources, management, and communication management.
At first, the research problem and theory were determined. The questionnaire was sent by e-mail to the respondents. The questions were related to the communication atmosphere, communication management, motivation, and tasks of internal communication. In the survey, the purpose was to investigate what communication is at the workplace and between the offices. The questionnaire was designed by Webropol and the collected data was analyzed by PSPP tool.
The results of the survey showed that the communication climate is positive, personnel feel that their work is important, and they are committed to their work. More communication is desired about the company´s vision, strategy, products, and the financial situation. There are enough development discussions in the company; however, information about the changes in personnel is needed more. As a result of the survey, it can be concluded that personnel expects more transparency in the communication processes and more active internal communication within the company in general.
Ensimmäisenä opinnäytetyössä määritettiin tutkimusongelma ja siihen liittyvä teoriatausta. Teorian koostamisen seurauksena valmistui kyselylomake. Kyselylomakkeen kysymykset liittyivät ilmapiiriin, johtamiseen, motivaatioon, tiedottamiseen sisäisen viestinnän tehtäviin. Kyselyssä kysyttiin, minkä viestintäkanavien kautta viestintää tällä hetkellä saadaan eniten ja mitä viestintäkanavia hyödyntäen viestintää haluttaisiin tulevaisuudessa. Kyselyssä kysyttiin myös mistä asioista haluttaisiin enemmän tiedottamista, keneltä ja onko tiedottamista riittävästi, osastojen välisen viestinnän toimivuutta pyrittiin selvittämään myös. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajayrityksen vastaajajoukolle. Aineiston kerääminen toteutettiin Webropol-työkalulla tehdyllä kvantitatiivisella eli määrällisellä kyselytutkimuksella. Kysely lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kyselyn tulokset analysoitiin PSPP-ohjelmalla.
Viestintäilmapiiri on kyselyn tulosten mukaan hyvä, henkilöstö kokee työnsä tärkeäksi, joten henkilöstön voidaan todeta olevan sitoutunutta työhönsä. Visiosta, arvoista, strategiasta ja tuotteista ja taloudellisesta tilanteesta kaivataan enemmän tiedottamista. Kehityskeskusteluita on riittävän usein, mutta muutosviestintää kaivataan enemmän. Avointen kysymysten vastauksissa kaivattiin enemmän avoimuutta ja yleensä tiedottamista sisäisen viestinnän tehtäviin liittyen.
Tutkimustuloksista tehtyjä huomioita toimeksiantaja voi käyttää viestinnän suunnittelussa tulevaisuudessa ja näin henkilökunta saadaan enemmän tietoiseksi sisäisen viestinnän tehtävistä, jotka auttavat vision tavoittelussa. Tutkimustuloksia voitaisiin työstää henkilöstön kesken ja herätä sitä kautta pohtimaan viestinnän tärkeyttä.
At first, the research problem and theory were determined. The questionnaire was sent by e-mail to the respondents. The questions were related to the communication atmosphere, communication management, motivation, and tasks of internal communication. In the survey, the purpose was to investigate what communication is at the workplace and between the offices. The questionnaire was designed by Webropol and the collected data was analyzed by PSPP tool.
The results of the survey showed that the communication climate is positive, personnel feel that their work is important, and they are committed to their work. More communication is desired about the company´s vision, strategy, products, and the financial situation. There are enough development discussions in the company; however, information about the changes in personnel is needed more. As a result of the survey, it can be concluded that personnel expects more transparency in the communication processes and more active internal communication within the company in general.