Digimarkkinointistrategia ravintola The Dublinerille
Skutnabb, Matias (2024)
Skutnabb, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214188
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli luoda toimeksiantajaravintolalle kattava ja helposti luettava strategia digitaalisen markkinointiin. Tavoitteena oli tarjota yrittäjälle selkeä strategia markkinoinnin aloittamiseen ja kehittämiseen digitaalisissa kanavissa. Opinnäytetyöllä pyrittiin antamaan konkreettista ohjeistusta, jonka avulla yrittäjä voi itse alkaa tuottamaan juuri itsensä näköistä markkinointia.
Opinnäytetyö koostui viitekehyksestä ja sitä hyödyntäen laaditusta oppaasta. Viitekehyksessä oli olennaisia asioita strategiaa varten. Viitekehys sisälsi tietoa sosiaalisesta mediasta, eri keinoja ja työkaluja markkinoinnin strategian luomiseen ja toteuttamiseen. Se käsitteli myös eri kanavien tarjoamia mahdollisuuksia digitaalisessa markkinoinnissa.
Tietoperustan aineistona hyödynnettiin kirjallisuutta ja verkkolähteitä, jotka käsittelevät digitaalista markkinointia ja strategian luomista. Tietoperustassa keskityttiin sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyntämiseen digitaalisessa markkinoinnissa. Lisäksi tietoperusta tarjosi kattavan tiedon sosiaalisen median käytöstä ja strategian kehittämisen eri vaiheista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tuotti strategian, joka sisälsi toimenpiteitä digitaalisen markkinoinnin aloittamiseen ja tehostamiseen. Nämä toimenpiteet olivat ajankohtaisia ja ne tehtiin vastaamaan kohdeyrityksen tarpeeseen ja resursseihin. Ne kehitettiin perustuen yrityksen nykytilaan ja kilpailija-analyysiin. Strategian avulla ravintoloitsija pystyy aloittamaan ja kehittämään omaa digitaalista markkinointiaan.
Opinnäytetyössä tehdyllä strategialla on suuri merkitys yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittymiseen. Tavoitteiden asettamatta jättäminen ja kanavakohtaisen strategian puuttuminen voi johtaa siihen, että yrityksen markkinointi ei olisi tehokasta ja onnistunutta. Tehty strategia antaa toimeksiantajalle työkalut onnistuneeseen digitaaliseen markkinointiin, ja tätä kautta yritys saavuttaa asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyö koostui viitekehyksestä ja sitä hyödyntäen laaditusta oppaasta. Viitekehyksessä oli olennaisia asioita strategiaa varten. Viitekehys sisälsi tietoa sosiaalisesta mediasta, eri keinoja ja työkaluja markkinoinnin strategian luomiseen ja toteuttamiseen. Se käsitteli myös eri kanavien tarjoamia mahdollisuuksia digitaalisessa markkinoinnissa.
Tietoperustan aineistona hyödynnettiin kirjallisuutta ja verkkolähteitä, jotka käsittelevät digitaalista markkinointia ja strategian luomista. Tietoperustassa keskityttiin sosiaaliseen mediaan ja sen hyödyntämiseen digitaalisessa markkinoinnissa. Lisäksi tietoperusta tarjosi kattavan tiedon sosiaalisen median käytöstä ja strategian kehittämisen eri vaiheista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tuotti strategian, joka sisälsi toimenpiteitä digitaalisen markkinoinnin aloittamiseen ja tehostamiseen. Nämä toimenpiteet olivat ajankohtaisia ja ne tehtiin vastaamaan kohdeyrityksen tarpeeseen ja resursseihin. Ne kehitettiin perustuen yrityksen nykytilaan ja kilpailija-analyysiin. Strategian avulla ravintoloitsija pystyy aloittamaan ja kehittämään omaa digitaalista markkinointiaan.
Opinnäytetyössä tehdyllä strategialla on suuri merkitys yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittymiseen. Tavoitteiden asettamatta jättäminen ja kanavakohtaisen strategian puuttuminen voi johtaa siihen, että yrityksen markkinointi ei olisi tehokasta ja onnistunutta. Tehty strategia antaa toimeksiantajalle työkalut onnistuneeseen digitaaliseen markkinointiin, ja tätä kautta yritys saavuttaa asetetut tavoitteet.