Tuloksellinen laskeutumissivu : opas laskeutumissivujen konversio-optimointiin
Rüütman, Kristiina (2024)
Rüütman, Kristiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimia tietolähteenä laskeutumissivujen konversio-optimointiin. Tarkoituksena oli koota aiheesta kattava tieto, jonka avulla yritykset voivat opetella toimivien laskeutumissivujen perusteet. Konversio-optimointi on tärkeä digimarkkinoinnin työkalu, jonka avulla myyntiä voidaan lisätä nostamatta markkinointikustannuksia. Optimoinnissa laskeutumissivuista muokataan vierailijoille houkuttavat ja ostopäätökseen positiivisesti vaikuttavat sivut, jolloin isompi osuus sivuilla vierailijoista muuntautuu ostajiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksena oli opas yrityksen laskeutumissivujen analyysiin ja kehittämiseen. Viitekehyksessä käsiteltiin konversio-optimointia markkinoinnin osa-alueena, konversio-optimoinnin etuja ja sitä, miksi laskeutumissivuja kannattaa optimoida. Työssä kuvailtiin lyhyesti myös eri vaihtoehdot optimoinnin toteuttamiseen. Opas soveltuu yrityksille, jotka eivät syystä tai toisesta ole tutustuneet konversio-optimointiin ja jotka kokevat aloittamisen hankalaksi. Näissä yrityksissä yleisten teknologisten työkalujen käyttö ei tuota esteitä.
Oppaan avulla yrityksillä on mahdollisuus toteuttaa konversio-optimointia itse. Käyttäessään ulkopuolista yhtiötä, yritykset tietävät oppaan avulla, mitä palvelua ostavat ja voivat näin ollen estää konversio-optimointikustannusten kohtuutonta kasvua.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksena oli opas yrityksen laskeutumissivujen analyysiin ja kehittämiseen. Viitekehyksessä käsiteltiin konversio-optimointia markkinoinnin osa-alueena, konversio-optimoinnin etuja ja sitä, miksi laskeutumissivuja kannattaa optimoida. Työssä kuvailtiin lyhyesti myös eri vaihtoehdot optimoinnin toteuttamiseen. Opas soveltuu yrityksille, jotka eivät syystä tai toisesta ole tutustuneet konversio-optimointiin ja jotka kokevat aloittamisen hankalaksi. Näissä yrityksissä yleisten teknologisten työkalujen käyttö ei tuota esteitä.
Oppaan avulla yrityksillä on mahdollisuus toteuttaa konversio-optimointia itse. Käyttäessään ulkopuolista yhtiötä, yritykset tietävät oppaan avulla, mitä palvelua ostavat ja voivat näin ollen estää konversio-optimointikustannusten kohtuutonta kasvua.