Trauma elokuvissa : esimerkkinä Christopher Nolan
Kosonen, Aapo (2024)
Kosonen, Aapo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat trauma ja elokuva. Tavoitteenani oli tutkia, mitä on trauma ja miten sitä on käytetty elokuvissa. Tutkin minkälaisilla tekniikoilla on pystytty korostamaan trauman subjektiivista kokemusta. Esimerkkinä käytin ohjaaja Christopher Nolania ja hänen tuotantoaan.
Christopher Nolanin elokuvissa on havaittavissa toistuvia elementtejä, jotka viittaavat traumaan. Viimeisessä kappaleessa analysoin Christopher Nolanin elokuvan Memento. Siinä tutkin, miten elokuvan aikarakenteen manipuloiminen lisää trauman subjektiivista kokemusta.
Apunani käytin lähdekirjallisuutta ja muita lukuisia lähteitä, jotka käsittelivät traumaa, traumaelokuvaa, Christopher Nolania ja elokuvatekniikoita.
Sain selville, kuinka subjektiivisen kokemuksen luominen antaa pohjan trauman esitykselle. Esimerkiksi Nolanin tapa manipuloida aikaa tuo esiin traumatyypillisiä piirteitä.
Christopher Nolanin elokuvissa on havaittavissa toistuvia elementtejä, jotka viittaavat traumaan. Viimeisessä kappaleessa analysoin Christopher Nolanin elokuvan Memento. Siinä tutkin, miten elokuvan aikarakenteen manipuloiminen lisää trauman subjektiivista kokemusta.
Apunani käytin lähdekirjallisuutta ja muita lukuisia lähteitä, jotka käsittelivät traumaa, traumaelokuvaa, Christopher Nolania ja elokuvatekniikoita.
Sain selville, kuinka subjektiivisen kokemuksen luominen antaa pohjan trauman esitykselle. Esimerkiksi Nolanin tapa manipuloida aikaa tuo esiin traumatyypillisiä piirteitä.