Monipalvelutyö johtamisen näkökulmasta ISS Palvelut Oy:ssä
Huotari, Hanne; Koskela, Satu (2024)
Huotari, Hanne
Koskela, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114129
Tiivistelmä
Kiinteistöpalveluala on kehittyvä ja uusia liiketoimintamuotoja tavoitteleva ala. Yksittäisten palvelujen tuottamisesta on siirrytty monissa alan organisaatioissa monipalvelutyön tuottamiseen. Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää monipalvelutyön etuja ja haasteita ISS Palvelut Oy:n johtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä oli tarkoitus keskittyä operatiivisten henkilöiden näkökulmaan, sillä kyseisillä esihenkilöillä on monipalvelutyötä tekeviä alaisia.
Selvitys keskittyi ymmärtämään esihenkilöiden roolia, haasteita ja onnistumisia tässä esihenkilön arkeen liittyvissä kontekstissa. Tavoitteena on syventää ymmärrystä heidän työarjestaan ja tarpeistaan työympäristössä. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui esihenkilötyötä, monipalvelutyötä, johtamista koskevasta kirjallisuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin esihenkilötyötä sekä monipalvelutyön hyötyjä ja haasteita.
Opinnäytetyön toteutettiin laadullisella selvitysmenetelmällä. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin avoimista kysymyksistä muodostettua kyselylomaketta sekä päiväkirjan kirjoittamista. Aineistonkeruussa hyödynnettiin kriittisten tapahtumien menetelmää (CIT). Kohderyhmänä olivat ISS Palvelut Oy:n esihenkilöitä, joiden alaisuudessa työskentelee monipalvelutyöntekijöitä. Aineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella sekä päiväkirjamerkinnöillä. Kysymysten avulla pyrittiin selvittämään viimeisintä kokemusta. Kysymykset esitetiin avoimina kysymyksinä.
Opinnäytetyön tuottaman tiedon avulla organisaation esihenkilöt voivat kehittää ymmärrystään monipalvelutyön käytännön toteutuksesta, sekä sen hyödyistä ja haasteista. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa, jota voidaan hyödyntää suunniteltaessa esimiesten ura- ja kehityspolkuja sekä kehitettäessä palvelujohtamista ja palvelukonsepteja.
Selvitys keskittyi ymmärtämään esihenkilöiden roolia, haasteita ja onnistumisia tässä esihenkilön arkeen liittyvissä kontekstissa. Tavoitteena on syventää ymmärrystä heidän työarjestaan ja tarpeistaan työympäristössä. Opinnäytetyön tietoperusta muodostui esihenkilötyötä, monipalvelutyötä, johtamista koskevasta kirjallisuudesta. Tietoperustassa käsiteltiin esihenkilötyötä sekä monipalvelutyön hyötyjä ja haasteita.
Opinnäytetyön toteutettiin laadullisella selvitysmenetelmällä. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin avoimista kysymyksistä muodostettua kyselylomaketta sekä päiväkirjan kirjoittamista. Aineistonkeruussa hyödynnettiin kriittisten tapahtumien menetelmää (CIT). Kohderyhmänä olivat ISS Palvelut Oy:n esihenkilöitä, joiden alaisuudessa työskentelee monipalvelutyöntekijöitä. Aineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella sekä päiväkirjamerkinnöillä. Kysymysten avulla pyrittiin selvittämään viimeisintä kokemusta. Kysymykset esitetiin avoimina kysymyksinä.
Opinnäytetyön tuottaman tiedon avulla organisaation esihenkilöt voivat kehittää ymmärrystään monipalvelutyön käytännön toteutuksesta, sekä sen hyödyistä ja haasteista. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa, jota voidaan hyödyntää suunniteltaessa esimiesten ura- ja kehityspolkuja sekä kehitettäessä palvelujohtamista ja palvelukonsepteja.