Oulun ammattikorkeakoulun taloushallinnon tradenomien työllistymistutkimus
Pohjola, Samuli (2024)
Pohjola, Samuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulusta valmistuneiden ja valmistumassa olevien taloushallinnon tradenomien työllistymistä. Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden sijoittumista työelämään ja vaihetta, jossa he työllistyivät opintojensa aikana. Lisäksi kartoitettiin heidän kehitysehdotuksiaan koulutusohjelmalle. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö koostui kahdesta pääosasta: tietoperustasta ja tutkimusosasta. Tietoperustassa käsiteltiin tradenomien opintoja, taloushallinnon työtehtäviä ja jatkokoulutusmahdollisuuksia. Tutkimusosassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kysely lähetettiin vuosina 2017–2020 opintonsa aloittaneille taloushallinnon tradenomeille ja siihen saatiin yhteensä 122 vastausta. Tulokset osoittivat, että valtaosa vastaajista oli löytänyt koulutustaan vastaavaa työtä jo opintojensa aikana. Lisäksi suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä nykyiseen työtilanteeseensa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat merkittävän muutostrendin taloushallinnon työtehtävissä viime vuosina. Perinteisten kirjanpidon ja laskutuksen sijaan palkanlaskennan ja reskontranhoidon työtehtävät ovat selkeästi lisääntyneet. Monet vastaajat olivat erittäin kiinnostuneita jatkokoulutuksesta, erityisesti yliopistotason maisterintutkinnosta ja ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta.
Tuloksista voidaan päätellä Oulun ammattikorkeakoulun taloushallinnon koulutusohjelman olevan tehokas valmistaessaan opiskelijoita työmarkkinoille. Koulutuksen ja työharjoittelun integrointi näyttäytyi keskeisenä tekijänä opiskelijoiden nopeassa työllistymisessä. Kehitysehdotuksissa korostettiin koulutusohjelman päivittämisen tärkeyttä, jotta se vastaisi paremmin työelämän nykyisiä vaatimuksia. Erityisesti tulisi huomioida teknologian kehityksen ja digitalisaation vaikutukset taloushallinnon tehtäviin. Opiskelijoille tulisi tarjota enemmän mahdollisuuksia verkostoitua eri yritysten kanssa.
Opinnäytetyö koostui kahdesta pääosasta: tietoperustasta ja tutkimusosasta. Tietoperustassa käsiteltiin tradenomien opintoja, taloushallinnon työtehtäviä ja jatkokoulutusmahdollisuuksia. Tutkimusosassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla. Kysely lähetettiin vuosina 2017–2020 opintonsa aloittaneille taloushallinnon tradenomeille ja siihen saatiin yhteensä 122 vastausta. Tulokset osoittivat, että valtaosa vastaajista oli löytänyt koulutustaan vastaavaa työtä jo opintojensa aikana. Lisäksi suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä nykyiseen työtilanteeseensa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat merkittävän muutostrendin taloushallinnon työtehtävissä viime vuosina. Perinteisten kirjanpidon ja laskutuksen sijaan palkanlaskennan ja reskontranhoidon työtehtävät ovat selkeästi lisääntyneet. Monet vastaajat olivat erittäin kiinnostuneita jatkokoulutuksesta, erityisesti yliopistotason maisterintutkinnosta ja ylemmästä ammattikorkeakoulututkinnosta.
Tuloksista voidaan päätellä Oulun ammattikorkeakoulun taloushallinnon koulutusohjelman olevan tehokas valmistaessaan opiskelijoita työmarkkinoille. Koulutuksen ja työharjoittelun integrointi näyttäytyi keskeisenä tekijänä opiskelijoiden nopeassa työllistymisessä. Kehitysehdotuksissa korostettiin koulutusohjelman päivittämisen tärkeyttä, jotta se vastaisi paremmin työelämän nykyisiä vaatimuksia. Erityisesti tulisi huomioida teknologian kehityksen ja digitalisaation vaikutukset taloushallinnon tehtäviin. Opiskelijoille tulisi tarjota enemmän mahdollisuuksia verkostoitua eri yritysten kanssa.