Robotiikan oppimisympäristö ja työelämän osaamistarpeet
Niemelä, Kari (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214155
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Oulun seudun kone- ja tuotantotekniikan yritysten robotiikan hyödyntämistä osana tuotantoprosessia. Tutkimuksella selvitettiin robottien määrä ja missä tehtävissä robotit ovat koneistavissa yrityksissä. Tyytyväisyys robotteihin ja robotti-integraatioiden onnistuminen oli yksi tutkimuksen mielenkiinnon kohteista. Myös työelämän odotukset ammattikoulusta valmistuvan robottioperaattorin kompetensseista olivat tutkimuksen aiheena. Tutkimuksella haluttiin selvittää, minkälaisia valmiuksia ja osaamista robottioperaattorilla ja robottiohjelmoijalla pitäisi olla ammatillisen koulutuksen jälkeen.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää robottioperaattorien koulutusta huomioiden Oulun seudun ammattiopiston kanssa työelämäyhteistyötä tekevien kone- ja tuotantotekniikan yrityksien osaamistarpeet. Tutkimuskysely rakentui taustaselvityksestä sekä teollisuusrobotin käyttäjältä ja ohjelmoijalta odotettavan osaamisen selvittämisestä. Tutkimusmenetelmänä oli strukturoitu kyselylomake, joka sisälsi määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Vapaa sana vastaukset olivat osaksi ohjattuja teemahaastattelutyyppisiä. Tutkimusmenetelmää voi kuvata monimenetelmäiseksi.
Määrällisten vastausten analysointiin käytettiin Excel-ohjelmistoa, jolla laskettiin työelämän edustajien antamien vastausten keskiarvot robottioperaattorin ja robottiohjelmoijan koulutuksien kompetensseihin. Laadullisista ja sanallisista vastauksista nousi esille yrityksien erilaiset robotiikan osaamistarpeet. Yrityksien tarpeet voi jakaa kolmessa eri vaiheessa oleviin yrityksiin, osa keskustelee automatisoinnista, osa on integroinut tuotantoon robotteja ja osa on automatisoinut tuotantoaan kappaletavara-automaation tasolle.
Johtopäätöksenä voi todeta yrityksissä olevan erilaiset odotukset robotiikan osaajille. Tutkimustuloksia voi hyödyntää koulutuksien räätälöinnissä vastaamaan yrityksien nykyisiä ja tulevaisuuden osaamistarpeita.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää robottioperaattorien koulutusta huomioiden Oulun seudun ammattiopiston kanssa työelämäyhteistyötä tekevien kone- ja tuotantotekniikan yrityksien osaamistarpeet. Tutkimuskysely rakentui taustaselvityksestä sekä teollisuusrobotin käyttäjältä ja ohjelmoijalta odotettavan osaamisen selvittämisestä. Tutkimusmenetelmänä oli strukturoitu kyselylomake, joka sisälsi määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Vapaa sana vastaukset olivat osaksi ohjattuja teemahaastattelutyyppisiä. Tutkimusmenetelmää voi kuvata monimenetelmäiseksi.
Määrällisten vastausten analysointiin käytettiin Excel-ohjelmistoa, jolla laskettiin työelämän edustajien antamien vastausten keskiarvot robottioperaattorin ja robottiohjelmoijan koulutuksien kompetensseihin. Laadullisista ja sanallisista vastauksista nousi esille yrityksien erilaiset robotiikan osaamistarpeet. Yrityksien tarpeet voi jakaa kolmessa eri vaiheessa oleviin yrityksiin, osa keskustelee automatisoinnista, osa on integroinut tuotantoon robotteja ja osa on automatisoinut tuotantoaan kappaletavara-automaation tasolle.
Johtopäätöksenä voi todeta yrityksissä olevan erilaiset odotukset robotiikan osaajille. Tutkimustuloksia voi hyödyntää koulutuksien räätälöinnissä vastaamaan yrityksien nykyisiä ja tulevaisuuden osaamistarpeita.