B2B-myynnin toteuttaminen : myyntiopas
Forss, Jenni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214333
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona pienelle markkinointitoimistolle. Tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen tulee toteuttaa B2B-myyntiä. Yrityksellä ei ole ollut tähän mennessä myyntiprosessia, sillä nykyiset asiakkuudet ovat tulleet suositusten kautta. Tavoitteena oli luoda kannattava ja tehokas myyntiprosessi, joka huomioi pienen yrityksen niukat resurssit.
Opinnäytetyön viitekehykseen sisältyi tietoa siitä, mistä nykyaikaisessa B2B-myynnissä on kyse ja miten myynti on muuttunut aiemmasta. Viitekehyksessä tarkasteltiin myyntiin liittyvää suunnitelmallisuutta, toteutusta, kehittämistä sekä seurantaa. Viitekehyksen lähdemateriaalina käytettiin kirjallisuus- ja verkkolähteitä, webinaareja, oppaita sekä tutkimusartikkeleita.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotos oli myynnin opas toimeksiantajayritykselle. Oppaan tavoite oli tarjota käytännönläheinen myynninprosessi, jota noudattamalla yritys saavuttaa asettamansa tavoitteet. Opas pohjautui teoreettiseen viitekehykseen ja sopii ammatilliseen käyttöön. Toteutuksessa käytettiin Canva-verkkopalvelua.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin, että B2B-myyntiä tulee toteuttaa suunnitelmallisesti. Huolellisesti suunniteltu myyntiprosessi tehostaa myyntiä ja helpottaa senseuraamista. Seuraamalla myynnistä saatavaa dataa, voidaan prosessia kehittää ja saavuttaa parempia tuloksia. Tekoälyä hyödyntäviä ohjelmistoja tulee sisällyttää osaksi prosessia, jotta myyjän työn tehokkuus ei kärsi. Tärkeää on, että myyjän työaikaa ei kulu tehtäviin, jotka on mahdollista automatisoida.
Opinnäytetyön viitekehykseen sisältyi tietoa siitä, mistä nykyaikaisessa B2B-myynnissä on kyse ja miten myynti on muuttunut aiemmasta. Viitekehyksessä tarkasteltiin myyntiin liittyvää suunnitelmallisuutta, toteutusta, kehittämistä sekä seurantaa. Viitekehyksen lähdemateriaalina käytettiin kirjallisuus- ja verkkolähteitä, webinaareja, oppaita sekä tutkimusartikkeleita.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotos oli myynnin opas toimeksiantajayritykselle. Oppaan tavoite oli tarjota käytännönläheinen myynninprosessi, jota noudattamalla yritys saavuttaa asettamansa tavoitteet. Opas pohjautui teoreettiseen viitekehykseen ja sopii ammatilliseen käyttöön. Toteutuksessa käytettiin Canva-verkkopalvelua.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä todettiin, että B2B-myyntiä tulee toteuttaa suunnitelmallisesti. Huolellisesti suunniteltu myyntiprosessi tehostaa myyntiä ja helpottaa senseuraamista. Seuraamalla myynnistä saatavaa dataa, voidaan prosessia kehittää ja saavuttaa parempia tuloksia. Tekoälyä hyödyntäviä ohjelmistoja tulee sisällyttää osaksi prosessia, jotta myyjän työn tehokkuus ei kärsi. Tärkeää on, että myyjän työaikaa ei kulu tehtäviin, jotka on mahdollista automatisoida.