Myynnin ulkoistaminen Suomessa nyt ja tulevaisuudessa
Lopanus, Mikke (2024)
Lopanus, Mikke
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ja miksi suomalaiset yritykset hyödyntävät ulkoistettuja myyntipalveluita myynnin edistämiseksi business to business (B2B) - ja business to consumer (B2C) -myynnissä. Yksi näistä selvityksen tavoitteista oli tarkastella, minkälaiset tekijät vaikuttavat yrityksien päätöksentekoon, kun yritys haluaa hankkia myyntiin ulkopuolista apua myynnin- ja markkinoinnin kasvattamiseen. Toinen tavoite oli ymmärtää, millaisia kehityssuuntia myynnin ulkoistamisessa on ja mitä tulevaisuudessa odotetaan sille tapahtuvan.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimuskeinona teemahaastattelua. Teemahaastatteluita järjestettiin kolme. Teemahaastattelut keskittyivät ennalta määriteltyihin teemoihin, jotka tässä työssä olivat myynnin ulkoistaminen, B2C- ja B2B-myynnin ulkoistaminen ja myynnin ulkoistamisen tulevaisuuden näkymät. Tietoa hankittiin teemahaastatteluiden avulla tutkimusongelman ratkaisemiseksi. Haastattelut toteutettiin keväällä 2024.
Viitekehys työlle luotiin ulkoistamisesta ja myynnin ulkoistamisesta. Lähdeaineistona käytettiin pääasiassa ajantasaisia kirjallisuuslähteitä ja blogitekstejä. Viitekehyksen selvitys pohjautui hyvin pitkälti haastatteluista saatuihin tietoihin, sekä omiin havaintoihin.
Opinnäytetyössä huomattiin, että yritykset ulkoistavat myyntiään etenkin silloin, kun oma myyntityö ei tuota toivotunlaista tulosta tai kun halutaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä. Tulevaisuudessa myynnin ulkoistamisen näkymät ovat positiiviset, ja inhimillisten piirteiden, kuten kontaktin luomisen ja luottamuksen rakentamisen, merkitys säilyy korvaamattomana digitalisaatiosta huolimatta
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimuskeinona teemahaastattelua. Teemahaastatteluita järjestettiin kolme. Teemahaastattelut keskittyivät ennalta määriteltyihin teemoihin, jotka tässä työssä olivat myynnin ulkoistaminen, B2C- ja B2B-myynnin ulkoistaminen ja myynnin ulkoistamisen tulevaisuuden näkymät. Tietoa hankittiin teemahaastatteluiden avulla tutkimusongelman ratkaisemiseksi. Haastattelut toteutettiin keväällä 2024.
Viitekehys työlle luotiin ulkoistamisesta ja myynnin ulkoistamisesta. Lähdeaineistona käytettiin pääasiassa ajantasaisia kirjallisuuslähteitä ja blogitekstejä. Viitekehyksen selvitys pohjautui hyvin pitkälti haastatteluista saatuihin tietoihin, sekä omiin havaintoihin.
Opinnäytetyössä huomattiin, että yritykset ulkoistavat myyntiään etenkin silloin, kun oma myyntityö ei tuota toivotunlaista tulosta tai kun halutaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä. Tulevaisuudessa myynnin ulkoistamisen näkymät ovat positiiviset, ja inhimillisten piirteiden, kuten kontaktin luomisen ja luottamuksen rakentamisen, merkitys säilyy korvaamattomana digitalisaatiosta huolimatta