Markkinoinnin mahdollisuudet metaversumissa
Tuisku, Ilona (2024)
Tuisku, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214357
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia metaversumissa on markkinoinnin näkökulmasta ja miten yritysten kannattaa siihen valmistautua - vai kannattaako? Tarkoituksena oli ymmärtää paremmin tarkasteltavaa ilmiötä ja saada kuva siitä, millaisena markkinoinnin työkaluna metaversumia tällä hetkellä pidetään.
Opinnäytetyön viitekehys koostui kahdesta kokonaisuudesta, joista ensimmäinen käsitteli metaversumia yleisellä tasolla ja toinen markkinoinnin näkökulmasta. Viitekehyksessä hyödynnettiin aiheesta kertovaa kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmää hyödyntämällä. Työn aineistonhankinta toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluina, jotka pidettiin maalis- huhtikuun vaihteessa 2024. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea asiantuntijaa, jotka ovat perehtyneitä metaversumin kehitykseen ja työskentelevät aktiivisesti sen parissa. Haastatteluista saatu aineisto analysointiin sisällönanalyysin avulla.
Tulokset käsiteltiin haastatteluteemojen mukaisesti. Haastatteluista saatujen vastausten perusteella saatiin käsitys siitä, millaisena markkinoinnin työkaluna metaversumia tällä hetkellä pidetään, miksi metaversumin pitäisi kiinnostaa suomalaisia yrityksiä ja miten yritysten kannattaa valmistautua metaversumiin.
Johtopäätöksissä todettiin, että metaversumia voidaan pitää uutena markkinoinnin kanavana, joka vaatii markkinoijilta paljon uusia kyvykkyyksiä ja uutta tapaa ajatella. Metaversumissa on suomalaisille yrityksille suuret mahdollisuudet kasvuun ja uudenlaisiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Valmistautuminen kannattaa aloittaa hankkimalla ymmärrystä metaversumista ja sen mahdollisuuksista.
Opinnäytetyön viitekehys koostui kahdesta kokonaisuudesta, joista ensimmäinen käsitteli metaversumia yleisellä tasolla ja toinen markkinoinnin näkökulmasta. Viitekehyksessä hyödynnettiin aiheesta kertovaa kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmää hyödyntämällä. Työn aineistonhankinta toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluina, jotka pidettiin maalis- huhtikuun vaihteessa 2024. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea asiantuntijaa, jotka ovat perehtyneitä metaversumin kehitykseen ja työskentelevät aktiivisesti sen parissa. Haastatteluista saatu aineisto analysointiin sisällönanalyysin avulla.
Tulokset käsiteltiin haastatteluteemojen mukaisesti. Haastatteluista saatujen vastausten perusteella saatiin käsitys siitä, millaisena markkinoinnin työkaluna metaversumia tällä hetkellä pidetään, miksi metaversumin pitäisi kiinnostaa suomalaisia yrityksiä ja miten yritysten kannattaa valmistautua metaversumiin.
Johtopäätöksissä todettiin, että metaversumia voidaan pitää uutena markkinoinnin kanavana, joka vaatii markkinoijilta paljon uusia kyvykkyyksiä ja uutta tapaa ajatella. Metaversumissa on suomalaisille yrityksille suuret mahdollisuudet kasvuun ja uudenlaisiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Valmistautuminen kannattaa aloittaa hankkimalla ymmärrystä metaversumista ja sen mahdollisuuksista.