Sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen remonttialan yrityksessä: Case Ykkös Remppa Oy
Laiho, Janna (2024)
Laiho, Janna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten Ykkös Remppa Oy voi tehokkaasti hyödyntää Instagramia ja Facebookia markkinoinnissa. Tutkimuksen avulla selvitetään, miten Ykkös Remppa voi näiden kanavien avulla tavoittaa ja sitouttaa kohderyhmänsä ja lisätä vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa sekä mikä on vuorovaikutuksen merkitys markkinoinnissa. Tutkimuksessa selvitetään myös, mitkä sisällöt ja visuaaliset elementit ovat tehokkaimpia herättämään mielenkiinnon.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääosasta: sosiaalisen median kanavista eli Instagramista ja Facebookista; yrityksen menestyksestä sosiaalisessa mediassa, joka rakentuu sisältömarkkinoinnin, brändin visuaalisen ilmeen, sosiaalisen median optimoinnin, sekä mittaamisen ja analysoinnin avulla; asiakaslähtöisestä markkinoinnista, jossa keskitytään kohderyhmän määrittämiseen ja tavoittamiseen, sitouttamiseen, vuorovaikutukseen sekä digitaaliseen asiakaskokemukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä Microsoft Formsissa. Kyselyyn vastasi 82 25–65-vuotiasta asunnon omistajaa, jotka käyttävät sosiaalista mediaa.
Tutkimuksen teoreettinen ja empiirinen osuus osoittavat, että kohderyhmä käyttää aktiivisesti Facebookia ja Instagramia, seuraa yrityksiä sosiaalisessa mediassa ja odottaa aktiivista vuorovaikutusta. Laadukas ja hyödyllinen sisältö, kuten vinkit ja visuaaliset esittelyt, ovat tärkeitä kiinnostuksen herättämisessä. Tarjoukset, asiakaskokemukset ja kohdennettu mainonta ovat tehokkaita sitouttamiskeinoja, ja sosiaalisen median analytiikka auttaa markkinointistrategian optimoinnissa. Lisäksi on tärkeää ylläpitää houkuttelevia ja kattavia profiileja.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääosasta: sosiaalisen median kanavista eli Instagramista ja Facebookista; yrityksen menestyksestä sosiaalisessa mediassa, joka rakentuu sisältömarkkinoinnin, brändin visuaalisen ilmeen, sosiaalisen median optimoinnin, sekä mittaamisen ja analysoinnin avulla; asiakaslähtöisestä markkinoinnista, jossa keskitytään kohderyhmän määrittämiseen ja tavoittamiseen, sitouttamiseen, vuorovaikutukseen sekä digitaaliseen asiakaskokemukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä Microsoft Formsissa. Kyselyyn vastasi 82 25–65-vuotiasta asunnon omistajaa, jotka käyttävät sosiaalista mediaa.
Tutkimuksen teoreettinen ja empiirinen osuus osoittavat, että kohderyhmä käyttää aktiivisesti Facebookia ja Instagramia, seuraa yrityksiä sosiaalisessa mediassa ja odottaa aktiivista vuorovaikutusta. Laadukas ja hyödyllinen sisältö, kuten vinkit ja visuaaliset esittelyt, ovat tärkeitä kiinnostuksen herättämisessä. Tarjoukset, asiakaskokemukset ja kohdennettu mainonta ovat tehokkaita sitouttamiskeinoja, ja sosiaalisen median analytiikka auttaa markkinointistrategian optimoinnissa. Lisäksi on tärkeää ylläpitää houkuttelevia ja kattavia profiileja.