Yksinkertaisen pelin toteutus Pythonin Pygame-moduulilla
Lindfors, Nea (2024)
Lindfors, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214403
Tiivistelmä
Tässä projektissa on tarkoitus toteuttaa yksinkertainen peli käyttäen apuna Pygame-moduulia. Tavoitteena on myös syventää projektintekijän Python osaamista sekä oppia alkeet pelinkehitysprosessista. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi, kuinka peli toteutettiin sekä minkälainen lopputulos syntyi ja kuinka peli toimii.
Projektin peli ohjelmoitiin Python-ohjelmointikielellä, erityisesti käyttäen sen tarjoamaa Pygame-pelinkehitysmoduulia. Ohjelmassa käytettiin myös SQLite-tietokantaa. Työssä käydään läpi, miksi mainitut menetelmät valittiin projektin suorittamiseksi sekä miten itse projektin toteutus ja lopputulos saatiin aikaiseksi.
Luodussa pelissä käyttäjä voi kirjata oman nimensä peliin sekä valita halutessaan jokaiselle pelikierrokselle uuden hahmon. Pelikierroksesta syntyvät pisteet tallennetaan nimen kanssa tietokantaan. Käyttäjä voi ohjelman pyöriessä nähdä tietokannan kolme parasta tulosta.
Projektin peli ohjelmoitiin Python-ohjelmointikielellä, erityisesti käyttäen sen tarjoamaa Pygame-pelinkehitysmoduulia. Ohjelmassa käytettiin myös SQLite-tietokantaa. Työssä käydään läpi, miksi mainitut menetelmät valittiin projektin suorittamiseksi sekä miten itse projektin toteutus ja lopputulos saatiin aikaiseksi.
Luodussa pelissä käyttäjä voi kirjata oman nimensä peliin sekä valita halutessaan jokaiselle pelikierrokselle uuden hahmon. Pelikierroksesta syntyvät pisteet tallennetaan nimen kanssa tietokantaan. Käyttäjä voi ohjelman pyöriessä nähdä tietokannan kolme parasta tulosta.