Asiakastyytyväisyystutkimus Case:Sportblance Oy
Pippola, Mikael (2024)
Pippola, Mikael
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214442
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Sportbalance Oy:lle, joka toimii liikuntapalvelualalla Turussa sijaitsevassa Pansion alueella. Tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä asiakastyytyväisyystutkimus ja selvittää asiakaskunnan tämänhetkinen asiakastyytyväisyyden taso.
Tutkimuksen tietoperustaa varten perehdyttiin ensimmäiseksi palveluun, palvelun laatuun ja sen ulottuvuuksiin. Jonka jälkeen tutustuttiin asiakastyytyväisyyteen kokonaisuutena ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi tutustuttiin asiakastyytyväisyystutkimukseen.
Asiakastyytyväisyystutkimus tehtiin kvantitatiivisenä kyselytutkimuksena marras- ja joulukuun aikana. Kyselytutkimus tehtiin internetkyselynä ja sen tekemiseen hyödynnettiin Webropolia. Kysely lähetettiin yrityksen asiakasrekisterissä oleville aktiivisille asiakkaille sähköpostina. Sähköposti sisälsi saatekirjeen sekä linkin kyselyyn. Kyselystä oli tehty myös paperinen versio, jonka pystyi täyttämään Sportbalance Oy:n kuntosalin tiloissa. Tutkimus rajattiin koskemaan vain tämänhetkisiä aktiivisia asiakkaita.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan asiakastyytyväisyyden taso on hyvä. Suurimmaksi tyytymättömyyden tekijäksi paljastui kuntosalin pukeutumistilat. Parannuskohteiksi löytyi esimerkiksi kuntosalin pukeutumistilojen viihtyvyyden parantaminen
Tutkimuksen tietoperustaa varten perehdyttiin ensimmäiseksi palveluun, palvelun laatuun ja sen ulottuvuuksiin. Jonka jälkeen tutustuttiin asiakastyytyväisyyteen kokonaisuutena ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Lisäksi tutustuttiin asiakastyytyväisyystutkimukseen.
Asiakastyytyväisyystutkimus tehtiin kvantitatiivisenä kyselytutkimuksena marras- ja joulukuun aikana. Kyselytutkimus tehtiin internetkyselynä ja sen tekemiseen hyödynnettiin Webropolia. Kysely lähetettiin yrityksen asiakasrekisterissä oleville aktiivisille asiakkaille sähköpostina. Sähköposti sisälsi saatekirjeen sekä linkin kyselyyn. Kyselystä oli tehty myös paperinen versio, jonka pystyi täyttämään Sportbalance Oy:n kuntosalin tiloissa. Tutkimus rajattiin koskemaan vain tämänhetkisiä aktiivisia asiakkaita.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan asiakastyytyväisyyden taso on hyvä. Suurimmaksi tyytymättömyyden tekijäksi paljastui kuntosalin pukeutumistilat. Parannuskohteiksi löytyi esimerkiksi kuntosalin pukeutumistilojen viihtyvyyden parantaminen