PesuaBoxin markkinoinnin kehittäminen
Immonen, Emilia (2024)
Immonen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214457
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena on selvittää PesuaBoxin kohderyhmä ja sen mielenkiinto markkinointiviestintää kohtaan. Työ rajataan käsittelemään ainoastaan PesuaBoxin markkinointia, ei koko yrityksen. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Vantaan Mattopesu Ky.
Teoriaosuus jakautuu kahteen päälukuun, joissa käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä vaikuttajamarkkinointia. Teoriaosuudessa tuodaan esille myös vinkkejä ja ohjeita markkinoinnin suunnitteluun lähteisiin perustuen. Vinkkejä annetaan esimerkiksi yrityksen äänensävyn valitsemiseen ja kohderyhmän selvittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena otantatutkimuksena, koska kohdejoukko oli niin suuri, etteivät resurssit riittäneet koko kohdejoukon tutkimiseen. Tutkimus laadittiin Webropol-alustalle ja siellä luotua QR-koodia kyselyyn jaettiin PesuaBoxiin menevien tilausten mukaan. Kysely oli avoinna noin kaksi viikkoa 2.4.-14.4.2024. Vastauksia kyselyyn tuli 17, joka oli vähemmän kuin tavoitteeksi asetettu 30 vastaajaa.
Tutkimuksen perusteella PesuaBoxin keskimääräinen kohderyhmään kuuluva henkilö on 40–49-vuotias PesuaBoxien läheisyydessä asuva työssäkäyvä mies tai nainen. Kohderyhmä pitää mielenkiintoisina kanavina Facebookia ja Instagramia ja arvostaa niissä etenkin kuvia, videoita ja tuote-esittelyitä. Edellä mainittuja tapoja kannattaa hyödyntää PesuaBoxin markkinoinnissa sekä Facebookissa, että Instagramissa.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2024.
Teoriaosuus jakautuu kahteen päälukuun, joissa käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä vaikuttajamarkkinointia. Teoriaosuudessa tuodaan esille myös vinkkejä ja ohjeita markkinoinnin suunnitteluun lähteisiin perustuen. Vinkkejä annetaan esimerkiksi yrityksen äänensävyn valitsemiseen ja kohderyhmän selvittämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena otantatutkimuksena, koska kohdejoukko oli niin suuri, etteivät resurssit riittäneet koko kohdejoukon tutkimiseen. Tutkimus laadittiin Webropol-alustalle ja siellä luotua QR-koodia kyselyyn jaettiin PesuaBoxiin menevien tilausten mukaan. Kysely oli avoinna noin kaksi viikkoa 2.4.-14.4.2024. Vastauksia kyselyyn tuli 17, joka oli vähemmän kuin tavoitteeksi asetettu 30 vastaajaa.
Tutkimuksen perusteella PesuaBoxin keskimääräinen kohderyhmään kuuluva henkilö on 40–49-vuotias PesuaBoxien läheisyydessä asuva työssäkäyvä mies tai nainen. Kohderyhmä pitää mielenkiintoisina kanavina Facebookia ja Instagramia ja arvostaa niissä etenkin kuvia, videoita ja tuote-esittelyitä. Edellä mainittuja tapoja kannattaa hyödyntää PesuaBoxin markkinoinnissa sekä Facebookissa, että Instagramissa.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2024.