Asiakasväkivalta lastensuojeluyksikössä
Vehviläinen, Satu (2024)
Vehviläinen, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214521
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin laadullisen tutkimuksen menetelmän avulla kahden lastensuojeluyksikön työntekijöiden kohtaamaa asiakasväkivaltaa ja sen vaikutuksia työntekijään. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin millaista tukea asiakasväkivaltaa kohdanneet työntekijät johtajilta saavat, ja millaista tukea he tarvitsevat lisää. Tutkimuskysymyksinä oli, millaista asiakasväkivaltaa yksiköissä koetaan, ja miten mahdollinen työssä koettu väkivalta vaikuttaa työntekijöihin. Lisäksi tutkimuskysymyksenä oli, millaista tukea työntekijät ovat saaneet johtajilta asiakasväkivaltaa kohdattuaan, ja millaista tukea he tarvitsisivat enemmän. Tavoitteena oli tehdyn tutkimuksen tulosten kautta esittää keinoja siihen, kuinka johtajat voivat entistä paremmin tukea työntekijöitä asiakasväkivalta tilanteiden jälkeen.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostui Haukkalanmäki Oy:n kahden lastensuojelun sijaishuollon laitosyksikön seitsemästätoista työntekijästä. Työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia selvitettiin Wepropolin avulla toteutetulla kyselyllä, jossa oli avoimia kysymyksiä. Kerätty aineisto käsiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin kautta.
Tutkimustulosten mukaan asiakasväkivallan kokeminen lastensuojeluyksiköissä on yleinen ilmiö. Työntekijät kokevat työssään ajoittain väkivaltaa tai sen uhkaa. Asiakasväkivallan kokemuksen vaikutukset poikkeavat jonkin verran työntekijöiden välillä, mutta lähes kaikkiin sillä on vaikutuksia. Vakavimmillaan asiakasväkivaltaa kohdannut henkilö joutuu jäämään työstään pois tai hän saattaa haluta vaihtaa kokonaan alaa. Johtajan tuella on suuri merkitys asiakasväkivaltaa kohdanneelle työntekijälle. Johtajan tehtävänä on tukea, kuunnella ja seurata työntekijän toipumista väkivalta tilanteen jälkeen niin kauan kuin yksilöllinen tarve vaatii. Hyvällä ja oikea-aikaisella tuella työntekijä kykenee jatkamaan työskentelyään, ja parhaimmillaan hän oppii uusia tapoja toimia asiakkaiden kanssa uhkaavissa tilanteissa.
Jatkotutkimusaiheina esiin nousi tutkia sitä, kuinka asiakasväkivallan vuoksi sairaslomalle joutunutta työntekijää tuetaan takaisin työhön ja työyhteisöön, sekä kuinka työntekijän työskentely väkivaltaa tehneen asiakkaan kanssa jatkuu. Asiakasväkivallan psykososiaaliset vaikutukset muille asiakkaille ja työntekijöille olisi hyvä nostaa tarkasteluun tutkimuksissa.
Tämän tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kohdeorganisaation johtajien keskuudessa, kun työntekijä kohtaa asiakasväkivaltaa. Tulosten avulla kohdeorganisaatiossa pystytään kehittämään entistä paremmaksi työhyvinvoinnin johtamista.
Tutkimuksen kohdejoukko muodostui Haukkalanmäki Oy:n kahden lastensuojelun sijaishuollon laitosyksikön seitsemästätoista työntekijästä. Työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia selvitettiin Wepropolin avulla toteutetulla kyselyllä, jossa oli avoimia kysymyksiä. Kerätty aineisto käsiteltiin induktiivisen sisällönanalyysin kautta.
Tutkimustulosten mukaan asiakasväkivallan kokeminen lastensuojeluyksiköissä on yleinen ilmiö. Työntekijät kokevat työssään ajoittain väkivaltaa tai sen uhkaa. Asiakasväkivallan kokemuksen vaikutukset poikkeavat jonkin verran työntekijöiden välillä, mutta lähes kaikkiin sillä on vaikutuksia. Vakavimmillaan asiakasväkivaltaa kohdannut henkilö joutuu jäämään työstään pois tai hän saattaa haluta vaihtaa kokonaan alaa. Johtajan tuella on suuri merkitys asiakasväkivaltaa kohdanneelle työntekijälle. Johtajan tehtävänä on tukea, kuunnella ja seurata työntekijän toipumista väkivalta tilanteen jälkeen niin kauan kuin yksilöllinen tarve vaatii. Hyvällä ja oikea-aikaisella tuella työntekijä kykenee jatkamaan työskentelyään, ja parhaimmillaan hän oppii uusia tapoja toimia asiakkaiden kanssa uhkaavissa tilanteissa.
Jatkotutkimusaiheina esiin nousi tutkia sitä, kuinka asiakasväkivallan vuoksi sairaslomalle joutunutta työntekijää tuetaan takaisin työhön ja työyhteisöön, sekä kuinka työntekijän työskentely väkivaltaa tehneen asiakkaan kanssa jatkuu. Asiakasväkivallan psykososiaaliset vaikutukset muille asiakkaille ja työntekijöille olisi hyvä nostaa tarkasteluun tutkimuksissa.
Tämän tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kohdeorganisaation johtajien keskuudessa, kun työntekijä kohtaa asiakasväkivaltaa. Tulosten avulla kohdeorganisaatiossa pystytään kehittämään entistä paremmaksi työhyvinvoinnin johtamista.