Kari Kaskelotti vapaan säestyksen aalloilla: pianon alkeisoppimateriaali
Koski, Kari (2024)
Koski, Kari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214388
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tutkittiin vapaan säestyksen osa-alueita, erilaisia lähestymistapoja improvisaatioon ja improvisoinnin alkeita. Lisäksi tutkittiin käsitteitä vapaa säestys ja improvisaatio sekä analysoitiin vapaan säestyksen oppimateriaaleja, jotka olivat kaikki suomenkielisiä sekä 2000-luvulla painettuja. Osa oppimateriaaleista oli suunnattu aloittelijoille ja osa edistyneille soittajille. Analysoinnissa käytiin läpi oppimateriaalien sisältämiä teemoja. Näihin lukeutuivat muun muassa sointutyypit, soittotehtävät ja musiikin teoria.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi pianonsoiton alkeisoppimateriaali Kari Kaskelotti vapaan säestyksen aalloilla. Siinä keskityttiin melodiseen vapaaseen säestykseen, jotta soittamisessa olisi läsnä kappaleen tunnistettavin osa eli melodia. Oppimateriaalin tarkoituksena oli opettaa kolmisointujen rakenne pala kerrallaan sekä tukea nuotinlukutaidon kehittymistä F-avaimella. Oppimateriaalissa olevien lukujen aiheet valikoituivat tekijän kokemuksen sekä tutkittujen oppimateriaalien pohjalta. Aiheisiin lukeutuivat perusääni, kvinttisointu, vaihtobasso, terssi, kolmisointu ja ideapankki. Oppimateriaalin valmistamisessa tekijää auttoi merkittävästi pianopedagogiikan asiantuntijan kanssa käydyt ohjauskeskustelut.
Tavoitteena oli, että tekijä kehittyisi pedagogina sekä saisi omaan käyttöönsä oppimateriaalia tulevaisuutta varten. Opinnäytetyöprosessi kehitti tekijää pianonsoitonopettajana sekä syvensi hänen ymmärtämystänsä vapaasta säestyksestä ja improvisoinnista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi pianonsoiton alkeisoppimateriaali Kari Kaskelotti vapaan säestyksen aalloilla. Siinä keskityttiin melodiseen vapaaseen säestykseen, jotta soittamisessa olisi läsnä kappaleen tunnistettavin osa eli melodia. Oppimateriaalin tarkoituksena oli opettaa kolmisointujen rakenne pala kerrallaan sekä tukea nuotinlukutaidon kehittymistä F-avaimella. Oppimateriaalissa olevien lukujen aiheet valikoituivat tekijän kokemuksen sekä tutkittujen oppimateriaalien pohjalta. Aiheisiin lukeutuivat perusääni, kvinttisointu, vaihtobasso, terssi, kolmisointu ja ideapankki. Oppimateriaalin valmistamisessa tekijää auttoi merkittävästi pianopedagogiikan asiantuntijan kanssa käydyt ohjauskeskustelut.
Tavoitteena oli, että tekijä kehittyisi pedagogina sekä saisi omaan käyttöönsä oppimateriaalia tulevaisuutta varten. Opinnäytetyöprosessi kehitti tekijää pianonsoitonopettajana sekä syvensi hänen ymmärtämystänsä vapaasta säestyksestä ja improvisoinnista.