Pelidemo Unity-pelimoottorilla yhdistäen 2D- ja 3D-elementtejä
Anttila, Joni (2024)
Anttila, Joni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214532
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin pelidemon kehitystä Unity-pelimoottorissa. Työn tarkoituksena oli oppia uutta kehittäessä demoa yhdistämällä 2D- ja 3D-elementtejä. Käsittelyssä olivat vuoropohjainen taistelumekaniikka, kokonaisvaltaisen inventaariosysteemin implementointi, alustava keskustelusysteemi ja kolmiulotteisen maailman luominen. Pelisuunnittelun ja koodauksen ohella hyödynnettiin omaa graafista tuntemusta tekstuurien sekä vihollisten luomiseen tavoitellen kokonaisvaltaista pelinteon prosessin harjoittelua.
Demon tekeminen kuvattiin prosessin suunnitteluvaiheesta lopputulokseen. Tavoitteet määriteltiin suunnitteluosuudessa ja saavutettua lopputulosta analysoitiin eri kompromissein ja huomioien suunnitelmien muutokset. Samalla paneuduttiin erilaisiin opinnäytetyössä käytettyihin työskentelymenetelmiin ja teknologioihin. Lopulta valittiin oikeat teknologiaratkaisut samalla pitäen mielessä tekemisen rajoitettu aikataulu, resurssimäärä ja omat graafisen osaamisen taidot.
Opinnäytetyöraportti toteutettiin perinteisen opinnäytetyön rakenteen mukaan. Työssä tietoperusta käsitellään ensin, jonka jälkeen tulevat työn toiminnallinen osuus eli pelidemonkehityksen kuvaaminen, demon suunnittelu, demon toteuttaminen ja pohdinta. Opinnäytetyön tietoperustan lähteinä hyödynnettiin alan verkkolähteitä, joihin lukeutuivat verkossa julkaistut artikkelit, ohjedokumentaatiot ja videot.
Demoon saatiin implementoitua suunnitellun mukaisesti halutut perusominaisuudet. Ainoastaan muutamaa ominaisuutta lukuun ottamatta demon runko on lähes valmis ja seuraava askel projektissa olisi olemassa olevien ominaisuuksien yhteennitominen entistä paremmin. Demoa voi tulevaisuudessa kehittää entisestään ja mahdollisesti siirtyä demovaiheesta pelattavaan kokonaisuuteen.
Demon tekeminen kuvattiin prosessin suunnitteluvaiheesta lopputulokseen. Tavoitteet määriteltiin suunnitteluosuudessa ja saavutettua lopputulosta analysoitiin eri kompromissein ja huomioien suunnitelmien muutokset. Samalla paneuduttiin erilaisiin opinnäytetyössä käytettyihin työskentelymenetelmiin ja teknologioihin. Lopulta valittiin oikeat teknologiaratkaisut samalla pitäen mielessä tekemisen rajoitettu aikataulu, resurssimäärä ja omat graafisen osaamisen taidot.
Opinnäytetyöraportti toteutettiin perinteisen opinnäytetyön rakenteen mukaan. Työssä tietoperusta käsitellään ensin, jonka jälkeen tulevat työn toiminnallinen osuus eli pelidemonkehityksen kuvaaminen, demon suunnittelu, demon toteuttaminen ja pohdinta. Opinnäytetyön tietoperustan lähteinä hyödynnettiin alan verkkolähteitä, joihin lukeutuivat verkossa julkaistut artikkelit, ohjedokumentaatiot ja videot.
Demoon saatiin implementoitua suunnitellun mukaisesti halutut perusominaisuudet. Ainoastaan muutamaa ominaisuutta lukuun ottamatta demon runko on lähes valmis ja seuraava askel projektissa olisi olemassa olevien ominaisuuksien yhteennitominen entistä paremmin. Demoa voi tulevaisuudessa kehittää entisestään ja mahdollisesti siirtyä demovaiheesta pelattavaan kokonaisuuteen.