Sosiaalisen median merkitys nuorten kuluttajien impulsiivisessa ostokäyttäytymisessä
Lemberg, Jasmin (2024)
Lemberg, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaa nuorten kuluttajien impulsiiviseen ostokäyttäytymiseen. Tarkoituksena oli käydä läpi kirjallisten lähteiden ja tutkimuksen kautta, mitkä sosiaalisen median ja siinä erityisesti TikTokin tekijät edesauttavat impulsiivisen ostokäyttäytymisen mallia. Tavoitteena oli myös kartoittaa ilmiötä selvityksen avulla ja perehtyä nuorten kuluttajien ostokäyttäytymiseen tarkemmin. Lisäksi tavoitteena oli pohtia tieteellisen viitekehyksen ja selvityksen välisiä yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta eri pääteemasta: sosiaalisen median tarkastelu, nuoret kuluttajat eli Z-sukupolvi ja impulsiivinen ostokäyttäytyminen. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin sosiaalisen median markkinoinnin taustaa ja perehdyttiin tarkemmin TikTok-sovellukseen, tarkasteltiin Z-sukupolven sosiaalisen median käyttöä ja käytöstä kuluttajina ja avattiin tarkemmin impulsiivisen ostokäyttäytymisen mallia ja sosiaalisen median vaikutusta ilmiöön.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimustyyppisenä ja selvitys toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keräämiseen käytettiin henkilöhaastatteluja. Haastatteluja oli viisi kappaletta. Haastateltavat koostuivat eri ikäisistä Z-sukupolven edustajista. Haastatteluissa pyrittiin kartoittamaan impulsiivisten ostopäätöksien määrää ja sosiaalisen median ja TikTokin vaikutusta niihin.
Selvityksen tuloksista selvisi, että nykypäivän nuorten kuluttajien impulsiivisten ostojen määrä on merkittävä. Nähtävissä on myös piirteitä TikTokin ja impulsiivisten ostopäätösten yhteydestä toisiinsa. Selvityksen tulokset tukevat teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltyjä aiheita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta eri pääteemasta: sosiaalisen median tarkastelu, nuoret kuluttajat eli Z-sukupolvi ja impulsiivinen ostokäyttäytyminen. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin sosiaalisen median markkinoinnin taustaa ja perehdyttiin tarkemmin TikTok-sovellukseen, tarkasteltiin Z-sukupolven sosiaalisen median käyttöä ja käytöstä kuluttajina ja avattiin tarkemmin impulsiivisen ostokäyttäytymisen mallia ja sosiaalisen median vaikutusta ilmiöön.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimustyyppisenä ja selvitys toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keräämiseen käytettiin henkilöhaastatteluja. Haastatteluja oli viisi kappaletta. Haastateltavat koostuivat eri ikäisistä Z-sukupolven edustajista. Haastatteluissa pyrittiin kartoittamaan impulsiivisten ostopäätöksien määrää ja sosiaalisen median ja TikTokin vaikutusta niihin.
Selvityksen tuloksista selvisi, että nykypäivän nuorten kuluttajien impulsiivisten ostojen määrä on merkittävä. Nähtävissä on myös piirteitä TikTokin ja impulsiivisten ostopäätösten yhteydestä toisiinsa. Selvityksen tulokset tukevat teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltyjä aiheita.
