Koulutuksen vaikuttavuus myyntityössä
Valanti, Juha (2024)
Valanti, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten koulutus vaikuttaa myyntityössä toimimiseen. Autoala on tällä hetkellä suuren muutoksen alaisena uusien käyttövoimien ja autojen jatkuvasti laajentuvan teknisyyden vuoksi.
Työn tietoperusteessa osuudessa käsiteltiin työntekijän kehittämistä, motivaatiota, palkitsemista ja muutosta. Viitekehyksessä käytetty lähdeaineisto koostui johtamisen, koulutuksen ja oppimisen kirjallisista lähteistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen puolistukturoitu haastattelu. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään autoalalla toimivien myyjien mahdollisuutta kouluttautua ja kehittää itseänsä. Lisäksi haastatteluissa käytiin läpi myyjien motivaatiota kouluttautua sekä työnantajan tämänhetkistä koulutustarjontaa. Haastateltavana oli viisi alalla pitkään toiminutta myynnin esihenkilöä, joilla oli myös työkokemusta erilaisista työtehtävistä autoalalla.
Tulosten mukaan koulutus on edellytys menestyvään työntekoon autoalalla ja jatkuvalla oppimisella koettiin olevan jopa enemmän vaikutusta myyjän ammattitaitoon kuin pitkällä työkokemuksella. Kuitenkaan työnantajien tarjoamat koulutusmahdollisuudet eivät olleet alalla laajat.
Työn tietoperusteessa osuudessa käsiteltiin työntekijän kehittämistä, motivaatiota, palkitsemista ja muutosta. Viitekehyksessä käytetty lähdeaineisto koostui johtamisen, koulutuksen ja oppimisen kirjallisista lähteistä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen puolistukturoitu haastattelu. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään autoalalla toimivien myyjien mahdollisuutta kouluttautua ja kehittää itseänsä. Lisäksi haastatteluissa käytiin läpi myyjien motivaatiota kouluttautua sekä työnantajan tämänhetkistä koulutustarjontaa. Haastateltavana oli viisi alalla pitkään toiminutta myynnin esihenkilöä, joilla oli myös työkokemusta erilaisista työtehtävistä autoalalla.
Tulosten mukaan koulutus on edellytys menestyvään työntekoon autoalalla ja jatkuvalla oppimisella koettiin olevan jopa enemmän vaikutusta myyjän ammattitaitoon kuin pitkällä työkokemuksella. Kuitenkaan työnantajien tarjoamat koulutusmahdollisuudet eivät olleet alalla laajat.