Yritysten välinen yhteistyö yritys X:n näkökulmasta : yhteistöiden kustannustehokkuuden ja toimivuuden selvittäminen
Tolonen, Antti (2024)
Tolonen, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214552
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimeksiantona yritys X:lle sen yhteistöiden nykyistä rakennetta ja niiden mahdollista tehostamista. Tärkeänä osana tutkimuksessa oli selvittää, mitkä tekijät ovat yritys X:n kannalta yhteistöissä tärkeimpiä.
Hallitsevana tietoperustana työssä käytettiin transaktiokustannusteoriaa. Tämän lisäksi tietoperustassa käytettiin transaktiokustannusteoriaa hyvin tukevia SWOT- ja make vs. buy -analyysiä. Selvitys toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelukysymykset muodostettiin transaktiokustannusteoriaan pohjautuen. Haastatteluja saatiin viisi kappaletta, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina helmikuussa 2024.
Selvityksessä esiin nousi selkeitä tekijöitä, joiden avulla yritys X:ssä pyritään saamaan yhteistöistä mahdollisimman kustannustehokkaita ja vaivattomia. Tärkeimpiä tekijöitä oli haastattelujen perusteella vaikeaa laittaa tärkeysjärjestykseen, koska ne kulkevat usein käsi kädessä. Yhteistyön kannalta tärkeimpinä asioina pidettiin kumppanihistoriaa, helppoutta, luotettavuutta sekä hintaa.
Johtopäätöksinä pystyttiin toteamaan, että yritys X pyrkii aktiivisesti luomaan vanhoista ja uusista yhteistöistä mahdollisimman kustannustehokkaita ja helposti toimivia. Yhteistöiden olisi myös tärkeää soveltua yhteen yritys X:n strategian ja brändimaineen kanssa. Suuremmissa yhteistöissä kannattaisi tulosten perusteella panostaa enemmän pitkäkestoisiin yhteistyösopimuksiin.
Hallitsevana tietoperustana työssä käytettiin transaktiokustannusteoriaa. Tämän lisäksi tietoperustassa käytettiin transaktiokustannusteoriaa hyvin tukevia SWOT- ja make vs. buy -analyysiä. Selvitys toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelukysymykset muodostettiin transaktiokustannusteoriaan pohjautuen. Haastatteluja saatiin viisi kappaletta, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina helmikuussa 2024.
Selvityksessä esiin nousi selkeitä tekijöitä, joiden avulla yritys X:ssä pyritään saamaan yhteistöistä mahdollisimman kustannustehokkaita ja vaivattomia. Tärkeimpiä tekijöitä oli haastattelujen perusteella vaikeaa laittaa tärkeysjärjestykseen, koska ne kulkevat usein käsi kädessä. Yhteistyön kannalta tärkeimpinä asioina pidettiin kumppanihistoriaa, helppoutta, luotettavuutta sekä hintaa.
Johtopäätöksinä pystyttiin toteamaan, että yritys X pyrkii aktiivisesti luomaan vanhoista ja uusista yhteistöistä mahdollisimman kustannustehokkaita ja helposti toimivia. Yhteistöiden olisi myös tärkeää soveltua yhteen yritys X:n strategian ja brändimaineen kanssa. Suuremmissa yhteistöissä kannattaisi tulosten perusteella panostaa enemmän pitkäkestoisiin yhteistyösopimuksiin.