Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia harjoitteluiden ohjauskeskusteluista opettajan kanssa
Jaara, Anu (2024)
Jaara, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314667
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia ja odotuksia opintoihin sisältyvien harjoitteluiden aikana käytyihin ohjauskeskusteluihin liittyen. Tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa opettajille ohjaus- ja arviointikeskustelujen sisällön suunnitteluun, ja kehittämiseen opiskelijoiden toiveiden ja tarpeiden perusteella. Ammatillisen opettajan työhön kuuluu oleellisesti ohjaajan roolissa toimiminen ja opiskelijan ohjauksella on keskeinen merkitys onnistuneen harjoittelun saavuttamisessa. Opiskelijan ohjauksen tavoitteena on tukea opiskelijaa yksilönä kokonaisvaltaisesti eri osa-alueilla, kuten ammatillisessa ja persoonallisessa kasvussa sekä oppimisessa.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköpostitse lähetetyllä Webropol-kyselylomakkeella Oulaisten kampuksella opiskelevilta hoitotyön opiskelijoilta. Kyselyyn vastasi 21 hoitotyön opiskelijaa. Saadut vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmän avulla.
Kyselytutkimukseen vastanneista opiskelijoista suurin osa koki opettajan kanssa käydyt ohjauskeskustelut tärkeiksi, ja saamansa ohjauksen merkitykselliseksi harjoittelun onnistumisen ja tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. Osa vastaajista taas ei pitänyt ohjauskeskusteluja merkityksellisinä tai hyödyllisinä. Kyselyn vastauksissa korostui tärkeys opettajalta saadun kannustuksen, tuen ja tavoitettavuuden osalta. Opiskelijat kaipasivat ohjauskeskusteluihin joustavuutta sisällön suhteen, sekä keskustelua tavoitteiden saavuttamisen ja tehtävien osalta. Ohjauskeskusteluja opettajan kanssa pidettiin hyvänä mahdollisuutena vaihtaa kuulumisia ja purkaa tuntemuksia harjoitteluun liittyen.
Opinnäytetyössä kerättyjä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkossa ohjauskeskusteluiden sisältöä ja rakennetta suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköpostitse lähetetyllä Webropol-kyselylomakkeella Oulaisten kampuksella opiskelevilta hoitotyön opiskelijoilta. Kyselyyn vastasi 21 hoitotyön opiskelijaa. Saadut vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmän avulla.
Kyselytutkimukseen vastanneista opiskelijoista suurin osa koki opettajan kanssa käydyt ohjauskeskustelut tärkeiksi, ja saamansa ohjauksen merkitykselliseksi harjoittelun onnistumisen ja tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. Osa vastaajista taas ei pitänyt ohjauskeskusteluja merkityksellisinä tai hyödyllisinä. Kyselyn vastauksissa korostui tärkeys opettajalta saadun kannustuksen, tuen ja tavoitettavuuden osalta. Opiskelijat kaipasivat ohjauskeskusteluihin joustavuutta sisällön suhteen, sekä keskustelua tavoitteiden saavuttamisen ja tehtävien osalta. Ohjauskeskusteluja opettajan kanssa pidettiin hyvänä mahdollisuutena vaihtaa kuulumisia ja purkaa tuntemuksia harjoitteluun liittyen.
Opinnäytetyössä kerättyjä tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkossa ohjauskeskusteluiden sisältöä ja rakennetta suunniteltaessa.