Kehitysvammaisten lasten osallisuuden lisääminen koulussa
Heikkilä, Lotta (2024)
Heikkilä, Lotta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214599
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskeisenä tavoitteena oli lisätä kehitysvammaisten lasten osallisuutta koulussa. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi koulu, joka sijaitsee Pirkanmaalla. Opinnäytetyöni oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on kirjallisen tuotoksen lisäksi tehty konkreettisia asioita kehitysvammaisten lasten osallisuuden lisäämiseksi koulussa.
Opinnäytetyössä osallisuutta tarkastellaan yleisesti sekä erityisesti sosiaalipedagogisesta näkökulmasta. Osallisuus huomioidaan kehitysvammaisten lasten näkökulmasta ja pyritään miettimään, miten se konkreettisesti näkyy kouluympäristössä. Opinnäytetyössä käsitellään myös kehitysvammaisuutta ja siihen liittyviä oikeuksia sekä yhdenvertaisuuteen liittyviä näkökulmia.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui suunnitteluvaiheesta, toteutuksesta ja sen arvioinnista. Toiminnallinen osuus pohjautui kehitysvammaisten lasten sekä koulukummien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Suunnitteluvaiheessa huomioidaan tarve ja rakenne sille, miten kehitysvammaisten lasten osallisuutta voitaisiin lisätä koulussa. Toteutusvaiheessa sovelletaan suunnittelu käytäntöön ja kerätään havaintoja osallisuuden toteutumisesta. Arviointivaiheessa tarkastellaan, toteutuiko osallisuuden lisääminen suunnitelulla tavalla ja mitä mahdollisesti olisi voitu tehdä toisin.
Arvioinnin perusteella kehitysvammaisten lasten osallisuuden lisääminen koulussa on toteutunut toivotulla tavalla suunnitelman mukaisesti ja koulukummien kanssa tehtävää yhteistyötä tullaan jatkamaan myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä osallisuutta tarkastellaan yleisesti sekä erityisesti sosiaalipedagogisesta näkökulmasta. Osallisuus huomioidaan kehitysvammaisten lasten näkökulmasta ja pyritään miettimään, miten se konkreettisesti näkyy kouluympäristössä. Opinnäytetyössä käsitellään myös kehitysvammaisuutta ja siihen liittyviä oikeuksia sekä yhdenvertaisuuteen liittyviä näkökulmia.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui suunnitteluvaiheesta, toteutuksesta ja sen arvioinnista. Toiminnallinen osuus pohjautui kehitysvammaisten lasten sekä koulukummien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Suunnitteluvaiheessa huomioidaan tarve ja rakenne sille, miten kehitysvammaisten lasten osallisuutta voitaisiin lisätä koulussa. Toteutusvaiheessa sovelletaan suunnittelu käytäntöön ja kerätään havaintoja osallisuuden toteutumisesta. Arviointivaiheessa tarkastellaan, toteutuiko osallisuuden lisääminen suunnitelulla tavalla ja mitä mahdollisesti olisi voitu tehdä toisin.
Arvioinnin perusteella kehitysvammaisten lasten osallisuuden lisääminen koulussa on toteutunut toivotulla tavalla suunnitelman mukaisesti ja koulukummien kanssa tehtävää yhteistyötä tullaan jatkamaan myös tulevaisuudessa.