Kohti kaupan alan parasta esihenkilötyötä : uusien esihenkilöiden perehdytyksen laatu yrityksessä X
Haapala, Panu (2024)
Haapala, Panu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214607
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka uusien esihenkilöiden perehdytyksen laatua voidaan kehittää toimeksiantajayrityksessä. Työn tarkoituksena oli tutkimushaastattelujen avulla selvittää mitkä asiat uusien esihenkilöiden perehdytyksessä ovat onnistuneet ja mitkä eivät, koetaanko rooli uutena esihenkilönä oikeanlaiseksi ja koetaanko perehdytys sisällöllisesti tarpeeksi kattavaksi. Selvityksen pohjalta haluttiin tarjota työn toimeksiantajalle kehitysehdotuksia uusien esihenkilöiden perehdytyksen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön viitekehys koostui perehdyttämisestä sekä esihenkilötyöstä ja johtamisesta. Viitekehyksessä käsiteltiin perehdyttämistä sen suunnittelusta käytännön toteutukseen. Lisäksi työssä käsiteltiin perehdytystä koskevaa lainsäädäntöä sekä erilaisia perehdytyksen malleja. Edelleen viitekehyksessä käsiteltiin esihenkilötyötä ja perehdytystä esihenkilötyöhön.
Selvityksessä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn selvitysosuus toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna toimeksiantajayrityksen esihenkilöille. Haastatteluja toteutettiin yhteensä neljä kappaletta. Haastattelujen kohderyhmänä olivat viimeisen vuoden aikana aloittaneet uudet esihenkilöt.
Selvityksestä saadut keskeiset tulokset osoittivat joitain puutteita perehdytyksessä. Haastatteluissa ilmeni, ettei yhdelläkään haastateltavalla ollut systemaattista perehdytyssuunnitelmaa, ja että perehdytyksen seuranta oli puutteellista. Rekrytointivaiheessa työnkuva oli selvillä kaikille, mutta itse perehdytyksen sisältö, jotka liittyi työtehtäviin, kuitenkin vaihteli merkittävästi eri henkilöiden välillä.
Tuloksista voitiin todeta, että uusien esihenkilöiden perehdytysprosessissa oli joitain kehityskohteita. Tulosten avulla työn toimeksiantajalle esitettiin suosituksia ja kehitysehdotuksia uusien palveluvastaavien perehdytyksen laadun parantamiseksi.
Opinnäytetyön viitekehys koostui perehdyttämisestä sekä esihenkilötyöstä ja johtamisesta. Viitekehyksessä käsiteltiin perehdyttämistä sen suunnittelusta käytännön toteutukseen. Lisäksi työssä käsiteltiin perehdytystä koskevaa lainsäädäntöä sekä erilaisia perehdytyksen malleja. Edelleen viitekehyksessä käsiteltiin esihenkilötyötä ja perehdytystä esihenkilötyöhön.
Selvityksessä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Työn selvitysosuus toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna toimeksiantajayrityksen esihenkilöille. Haastatteluja toteutettiin yhteensä neljä kappaletta. Haastattelujen kohderyhmänä olivat viimeisen vuoden aikana aloittaneet uudet esihenkilöt.
Selvityksestä saadut keskeiset tulokset osoittivat joitain puutteita perehdytyksessä. Haastatteluissa ilmeni, ettei yhdelläkään haastateltavalla ollut systemaattista perehdytyssuunnitelmaa, ja että perehdytyksen seuranta oli puutteellista. Rekrytointivaiheessa työnkuva oli selvillä kaikille, mutta itse perehdytyksen sisältö, jotka liittyi työtehtäviin, kuitenkin vaihteli merkittävästi eri henkilöiden välillä.
Tuloksista voitiin todeta, että uusien esihenkilöiden perehdytysprosessissa oli joitain kehityskohteita. Tulosten avulla työn toimeksiantajalle esitettiin suosituksia ja kehitysehdotuksia uusien palveluvastaavien perehdytyksen laadun parantamiseksi.