"Ihan kuin ois avannossa käynyt" Tanssi-improvisaatiota aikuisille : keinoja improvisaation opetukseen taiteen perusopetuksessa
Arpiainen, Annika; Arpiainen, Annika (2024)
Arpiainen, Annika
Arpiainen, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314675
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa on sovellettu toimintatutkimuksen periaatteita. Työn tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja tanssi-improvisaation opetukseen aikuisille tanssinharrastajille taiteen perusopetuksessa sekä syventää oppilaiden improvisaatiokäsitystä. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli kehittää työn tekijän pedagogista osaamista ja kykyä hyödyntää improvisaatiota osana tanssinopetusta.
Kehittämistyön toteutus tapahtui tanssikoulu kontekstissa työskentelyjaksolla alkuvuodesta 2024. Jaksolle osallistui aikuisia tanssiharrastajia taiteen perusopetuksesta. Jaksolla tehtiin erilaisia tanssi-improvisaatioharjoituksia sekä keskusteltiin niiden herättämistä kokemuksista. Jaksolla toteutettiin myös kaksi kyselyä, joihin oppilaat vastasivat kokemuksistaan liittyen improvisaatioon ja sen oppimiseen. Yksi jakson alussa ja toinen lopussa.
Työskentelyjaksolla nousseiden kommenttien sekä alku- ja loppukyselyiden pohjalta muodostettiin kirjallinen opinnäytetyö. Johtopäätöksenä oppilaiden improvisaatiokäsitys laajentui heidän pystyessään päästämään irti ajatuksesta, jossa improvisaation tulee näyttää aina hyvältä. Lisäksi ryhmädynamiikkaa edistävät harjoitteet ja keskustelut tukivat oppilaiden kokemusta turvallisemmasta tilasta, jossa kokeilla erilaisia tapoja lähestyä improvisaatiota. Kyselyiden tuloksissa improvisaatiota edistäviksi tekijöiksi nousivat selkeät tehtävänannot, yhdessä tekeminen ja flow-tilaan pääseminen. Improvisaatiota vaikeuttaviksi tekijöiksi nousivat avoimet tehtävänannot, kokemuksen puute ja itsekriittisyys. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia tanssijoiden itsekriittisyyden yleisyyttä ja aiheuttajia sekä eri-ikäisten oppilaiden kokemuksia improvisaatiosta
Kehittämistyön toteutus tapahtui tanssikoulu kontekstissa työskentelyjaksolla alkuvuodesta 2024. Jaksolle osallistui aikuisia tanssiharrastajia taiteen perusopetuksesta. Jaksolla tehtiin erilaisia tanssi-improvisaatioharjoituksia sekä keskusteltiin niiden herättämistä kokemuksista. Jaksolla toteutettiin myös kaksi kyselyä, joihin oppilaat vastasivat kokemuksistaan liittyen improvisaatioon ja sen oppimiseen. Yksi jakson alussa ja toinen lopussa.
Työskentelyjaksolla nousseiden kommenttien sekä alku- ja loppukyselyiden pohjalta muodostettiin kirjallinen opinnäytetyö. Johtopäätöksenä oppilaiden improvisaatiokäsitys laajentui heidän pystyessään päästämään irti ajatuksesta, jossa improvisaation tulee näyttää aina hyvältä. Lisäksi ryhmädynamiikkaa edistävät harjoitteet ja keskustelut tukivat oppilaiden kokemusta turvallisemmasta tilasta, jossa kokeilla erilaisia tapoja lähestyä improvisaatiota. Kyselyiden tuloksissa improvisaatiota edistäviksi tekijöiksi nousivat selkeät tehtävänannot, yhdessä tekeminen ja flow-tilaan pääseminen. Improvisaatiota vaikeuttaviksi tekijöiksi nousivat avoimet tehtävänannot, kokemuksen puute ja itsekriittisyys. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia tanssijoiden itsekriittisyyden yleisyyttä ja aiheuttajia sekä eri-ikäisten oppilaiden kokemuksia improvisaatiosta