Product Portfolio Management for Value-Based Selling
Nilosaari, Aleksi (2024)
Nilosaari, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen tuoteportfolion nykytila, luoda tuoteportfolion hallintaan toimintamalli sekä uusi tuoteportfoliomalli. Yhtiöiden fuusioitumisen yhteydessä laajentunutta tuoteportfoliota ei ole johdettu systemaattisesti suhteessa nykyiseen tuotestrategiaan, ja tuoteportfolio todettiin pirstaloituneeksi. Työn tarkoituksena oli luoda menetelmät ja edellytys määritellä tuotteet transaktio- ja arvoperusteisesti osaksi uutta ja linjattua tuoteportfoliota.
Opinnäytetyön laajuus rajattiin teollisuuden ja kaivosteollisuuden suodatinpäivitysten tuoteportfolioon. Työ toteutettiin syventymällä aiheen kirjallisuuteen sekä keräämällä tietoa haastatteluista, sisäisistä dokumenteista, myyntiesitelmistä ja tuotetietokannoista. Aiheeseen perehdyttiin sen kannalta oleellisimmista tuotehallinan ja arvomyynnin näkökulmista. Kerättyjen tietojen pohjalta ryhdyttiin selvittämään tuoteportfolion nykytilaa.
Työn tuloksena syntyi ehdotus toimintamallista tuoteportfolion hallinnalle ja räätälöity työkalu tuotteiden transaktio- ja arvoperusteiseen määrittelyyn. Lisäksi luotiin ehdotus uudesta tuoteportfoliomallista, jota edelsi yhden tuotteen arvoperusteinen määrittely ja analyysi tuotteen elinkaarentilasta BCG-matriisia hyödyntäen.
Tuoteportfolion hallintaan luotu toimintamalli sekä uusi portfoliomalli otettiin käyttöön sellaisenaan ja niiden odotetaan jatkokehityksen sekä iteroinnin myötä vastaavan yhä paremmin tuotehallinnan ja päivitysliiketoiminnan tarpeita. Opinnäytetyön lopputuloksena toimintamalli sekä sen työkalut mahdollistavat johdonmukaisen tuoteportfolion hallinnan ja kaikkien jäljellä olevien päivitystuotteiden järjestelyn uuteen tuoteportfolioon.
Opinnäytetyön laajuus rajattiin teollisuuden ja kaivosteollisuuden suodatinpäivitysten tuoteportfolioon. Työ toteutettiin syventymällä aiheen kirjallisuuteen sekä keräämällä tietoa haastatteluista, sisäisistä dokumenteista, myyntiesitelmistä ja tuotetietokannoista. Aiheeseen perehdyttiin sen kannalta oleellisimmista tuotehallinan ja arvomyynnin näkökulmista. Kerättyjen tietojen pohjalta ryhdyttiin selvittämään tuoteportfolion nykytilaa.
Työn tuloksena syntyi ehdotus toimintamallista tuoteportfolion hallinnalle ja räätälöity työkalu tuotteiden transaktio- ja arvoperusteiseen määrittelyyn. Lisäksi luotiin ehdotus uudesta tuoteportfoliomallista, jota edelsi yhden tuotteen arvoperusteinen määrittely ja analyysi tuotteen elinkaarentilasta BCG-matriisia hyödyntäen.
Tuoteportfolion hallintaan luotu toimintamalli sekä uusi portfoliomalli otettiin käyttöön sellaisenaan ja niiden odotetaan jatkokehityksen sekä iteroinnin myötä vastaavan yhä paremmin tuotehallinnan ja päivitysliiketoiminnan tarpeita. Opinnäytetyön lopputuloksena toimintamalli sekä sen työkalut mahdollistavat johdonmukaisen tuoteportfolion hallinnan ja kaikkien jäljellä olevien päivitystuotteiden järjestelyn uuteen tuoteportfolioon.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Products, spin-offs and related products to excisting offering : how to create SME´s product family and product synergies
Kokko, Lauri (Turun ammattikorkeakoulu, 2013)This thesis is about a finnish SME based in Turku. A company called Emerbus. The company was founded in the year 2011 after selling an excisting company owned by the founders of Emerbus. The company is now 2 years old and ... -
Consumer´s product perceptions and the impact of advertising on product images : case Mieleinen honey product
Honkaniemi, Marja (Turun ammattikorkeakoulu, 2014)This thesis focuses on consumer´s product perceptions and the impact of advertising on product images. This research was carried out for Hunajayhtymä, in order for them to find out the consumer perception of their honey ... -
Cost-effective alternatives for video production : A case study for the video production company SkyProduction
Sjöberg, Rasmus (Yrkeshögskolan Arcada, 2017)This is a case study, that researches the methods for cost effective productions with low cost camera gear. In this case study I will try to find out, if video production companies can produce short promotional videos in ...