Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen : monikanavaisuuden lisääminen verkkokaupan avulla
Ruohosniemi, Aki (2024)
Ruohosniemi, Aki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkkokaupan hyödyt, verkkokaupan perustamisen ja päivittäisen toiminnan vaatimukset sekä vaihtoehdot verkkokaupan perustamiseksi. Tavoitteena oli selvityksen avulla antaa opinnäytetyön toimeksiantajalle Finlandia-talo Oy:lle riittävä informaatio verkkokauppatoiminnasta investointipäätöksen tueksi, ja verkkokauppatoiminnan aloittamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena. Teoreettinen viitekehys tehtiin alan kirjallisuutta hyödyntäen ja luotettavista internet-lähteistä tietoa hakien. Toimeksiantajan spesifit tarpeet verkkokaupalle selvitettiin neuvotteluissa yrityksen avainhenkilöiden kanssa ja ne otettiin kaikilta osin huomioon verkkokaupparatkaisua selvitettäessä.
Alan kirjallisuudesta ja internet-lähteistä löytyneen tiedon perusteella digitaalinen kaupankäynti on kasvanut nopeasti jo yli vuosikymmenen ajan ja kasvaa edelleen. Osa yrityksistä myy tuotteitaan vain verkossa ja myös perinteisten kauppojen liikevaihdosta verkkokauppamyynti tuo merkittävän osan. Hyöty verkkokaupassa mukana olosta on kiistaton. Mahdollisia verkkokaupparatkaisuja on valittavana kymmeniä tai jopa satoja. Eri verkkokaupparatkaisuiden soveltuvuutta kunkin yrityksen toimintaan tulee arvioida tapauskohtaisesti. Tässä opinnäytetyössä rajattiin vaihtoehtoja selvittämällä suomalaisten verkkokauppiaiden suosituimmat verkkokaupparatkaisut, vertailemalla niitä ja tutkimalla lähemmin niiden soveltuvuutta toimeksiantajan tarpeisiin.
Opinnäytetyössä tehdyn kartoituksen perusteella suositellaan toimeksiantajan lisäävän verkkokaupan myyntikanavakseen ja lisäävän sen avulla monikanavaisuutta. Suositeltava verkkokaupan toteuttamistapa tämän kehitysprojektin kohdalla on verkkokauppa palveluna -muotoinen, kotimaisen toimittajan verkkokauppa-alusta, joka räätälöidään ulkonäöltään ja toiminnoiltaan halutun laiseksi. Suosituksen perusteella Finlandia-talo Oy teki investointipäätöksen verkkokaupan perustamiseksi yhteistyössä suositellun palveluntoimittajan kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena. Teoreettinen viitekehys tehtiin alan kirjallisuutta hyödyntäen ja luotettavista internet-lähteistä tietoa hakien. Toimeksiantajan spesifit tarpeet verkkokaupalle selvitettiin neuvotteluissa yrityksen avainhenkilöiden kanssa ja ne otettiin kaikilta osin huomioon verkkokaupparatkaisua selvitettäessä.
Alan kirjallisuudesta ja internet-lähteistä löytyneen tiedon perusteella digitaalinen kaupankäynti on kasvanut nopeasti jo yli vuosikymmenen ajan ja kasvaa edelleen. Osa yrityksistä myy tuotteitaan vain verkossa ja myös perinteisten kauppojen liikevaihdosta verkkokauppamyynti tuo merkittävän osan. Hyöty verkkokaupassa mukana olosta on kiistaton. Mahdollisia verkkokaupparatkaisuja on valittavana kymmeniä tai jopa satoja. Eri verkkokaupparatkaisuiden soveltuvuutta kunkin yrityksen toimintaan tulee arvioida tapauskohtaisesti. Tässä opinnäytetyössä rajattiin vaihtoehtoja selvittämällä suomalaisten verkkokauppiaiden suosituimmat verkkokaupparatkaisut, vertailemalla niitä ja tutkimalla lähemmin niiden soveltuvuutta toimeksiantajan tarpeisiin.
Opinnäytetyössä tehdyn kartoituksen perusteella suositellaan toimeksiantajan lisäävän verkkokaupan myyntikanavakseen ja lisäävän sen avulla monikanavaisuutta. Suositeltava verkkokaupan toteuttamistapa tämän kehitysprojektin kohdalla on verkkokauppa palveluna -muotoinen, kotimaisen toimittajan verkkokauppa-alusta, joka räätälöidään ulkonäöltään ja toiminnoiltaan halutun laiseksi. Suosituksen perusteella Finlandia-talo Oy teki investointipäätöksen verkkokaupan perustamiseksi yhteistyössä suositellun palveluntoimittajan kanssa.