Luksustuotteiden markkinointiviestintä Instagramissa : tarkastelussa kaksi suomalaista vaate- ja asustealan yritystä
Gummerus, Nea; Saukkonen, Helmi (2024)
Gummerus, Nea
Saukkonen, Helmi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314700
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista luksustuotteiden markkinointiviestintä on sosiaalisen median kanavassa Instagram. Tavoitteena oli tarkastella, miten valitut yritykset mainostivat luksustuotteita ja millaisia ominaispiirteitä sekä eroja niissä ilmeni. Opinnäytetyössä selvitettiin miten uusia sekä käytettyjä luksustuotteita markkinoitiin Instagram-sovelluksessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin luksustuotteisiin sekä luksustuotteisiin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerätessä hyödynnettiin netnografista menetelmää, jonka avulla tutkimme yritysten Instagram-tilejä.
Tutkimuksessa selvisi, miten valitut yritykset toteuttivat markkinointiviestintää Instagramissa. Molemmilla yrityksillä suuret linjat olivat samankaltaiset, mutta yksityiskohdissa oli laadullisia eroavaisuuksia. Markkinointiviestinnän peruspiirteissä ilmeni puutteita molemmilla yrityksillä. Yritykset selkeästi priorisoivat visuaalisia piirteitä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin luksustuotteisiin sekä luksustuotteisiin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerätessä hyödynnettiin netnografista menetelmää, jonka avulla tutkimme yritysten Instagram-tilejä.
Tutkimuksessa selvisi, miten valitut yritykset toteuttivat markkinointiviestintää Instagramissa. Molemmilla yrityksillä suuret linjat olivat samankaltaiset, mutta yksityiskohdissa oli laadullisia eroavaisuuksia. Markkinointiviestinnän peruspiirteissä ilmeni puutteita molemmilla yrityksillä. Yritykset selkeästi priorisoivat visuaalisia piirteitä.