Personointi verkkokaupassa : personoidun tuotelistauksen vaikutus myynnin konversioon
Tamminen, Frans (2024)
Tamminen, Frans
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314694
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin käyttäjäkokemuksen personointiin verkkokaupassa ja sen vaikutukseen myynnin konversiossa. Intersportin verkkokaupassa suoritettiin A/B-testi, jossa vertailtiin personoidun ja personoimattoman näkymän vaikutusta asiakkaan ostoprosessiin.
Työ koostuu teoreettisesta osuudesta, testin toteutuksesta ja tuloksien ja johtopäätöksien käsittelystä. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan personointia digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Toteutuksessa perehdytään testin lähtökohtiin, A/B-testaukseen testausmenetelmänä ja testin datan keruumenetelmiin. Tuloksissa käsitellään testillä saatuja tuloksia, arvioidaan niiden luotettavuutta ja mietitään mahdollisia jatkokehitysvaihtoehtoja.
Personointi suoritettiin Loop54-nimisen yrityksen personointityökalulla ja vertailukohtana oli Intersportin itse luoma tuotelistaus, jonka näkymä muodostui pitkälti suosituimpien tuotteiden mukaan. Loop54:n avulla luotu tuotelistaus personoitui asiakkaan tekemien tuotehakujen ja avaamien tuotesivujen myötä.
Tuloksien perusteella personoidun ja personoimattoman tuotelistauksen välillä ei ollut merkittävää eroa myynnin konversioon. Työn aikana vastaan tuli kaksi isoa haastetta, jotka johtivat saatujen tuloksien tasaisuuteen. Toinen selityksistä tälle voi olla testin alkaminen vasta asiakkaan mentyä jonkin tuotteen tuotekortille verkkokaupassa, jolloin kaikilla asiakkailla oli aluksi sama näkymä ja tuotelistaus. Toinen haaste liittyi tuloksien kirjautumiseen. Havaittiin, että käyttäjä-ID vaihtuu, mikäli asiakas kirjautuu sisään. Näin ollen monilla asiakkailla mahdollisesti vaihtui käyttäjä-ID heidän kirjautuessaan omalle tilille verkkokaupan kassalla, jolloin tulos kirjautui mahdollisesti väärälle puolelle.
Työ koostuu teoreettisesta osuudesta, testin toteutuksesta ja tuloksien ja johtopäätöksien käsittelystä. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan personointia digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Toteutuksessa perehdytään testin lähtökohtiin, A/B-testaukseen testausmenetelmänä ja testin datan keruumenetelmiin. Tuloksissa käsitellään testillä saatuja tuloksia, arvioidaan niiden luotettavuutta ja mietitään mahdollisia jatkokehitysvaihtoehtoja.
Personointi suoritettiin Loop54-nimisen yrityksen personointityökalulla ja vertailukohtana oli Intersportin itse luoma tuotelistaus, jonka näkymä muodostui pitkälti suosituimpien tuotteiden mukaan. Loop54:n avulla luotu tuotelistaus personoitui asiakkaan tekemien tuotehakujen ja avaamien tuotesivujen myötä.
Tuloksien perusteella personoidun ja personoimattoman tuotelistauksen välillä ei ollut merkittävää eroa myynnin konversioon. Työn aikana vastaan tuli kaksi isoa haastetta, jotka johtivat saatujen tuloksien tasaisuuteen. Toinen selityksistä tälle voi olla testin alkaminen vasta asiakkaan mentyä jonkin tuotteen tuotekortille verkkokaupassa, jolloin kaikilla asiakkailla oli aluksi sama näkymä ja tuotelistaus. Toinen haaste liittyi tuloksien kirjautumiseen. Havaittiin, että käyttäjä-ID vaihtuu, mikäli asiakas kirjautuu sisään. Näin ollen monilla asiakkailla mahdollisesti vaihtui käyttäjä-ID heidän kirjautuessaan omalle tilille verkkokaupan kassalla, jolloin tulos kirjautui mahdollisesti väärälle puolelle.