EQ ja summaus : analoginen ja digitaalinen ääninäyte vertailussa
Alajuuma, Anssi (2014)
Alajuuma, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820465
Tiivistelmä
Tässä työssä vertailen tietokonepohjaisella työasemalla ja oikealla äänipöydällä tehdyn sävynsäädön eli EQ:n vaikutusta äänenlaatuun, sävyyn ja luonteeseen. Teen valitsemaani musiikkikappaleeseen analogimikserillä mielestäni sopivat EQ asetukset ja tarkoitus on tietokoneen sisällä kopioida nämä sävynsäädöt mahdollisimman tarkkaan ja sitten tehdä havaintoja niiden eroista oman subjektiivisen kuulokokemuksen perusteella.
Pohdin miksi ja miten olen aiheeseen päätynyt ja selvennän digitaalisen ja analogisen äänen eroja teoriassa. Käyn läpi signaalireitin ja äänitekniset muuttujat jotka väistämättä vaikuttavat vertailtavaan äänimateriaaliin. Pyrin tilanteeseen, jossa tekniset olosuhteet ovat digitaalisessa ja analogisessa ympäristössä yhdenmukaiset. Tämä mahdollistaa objektiivisen vertailun, jolloin kuultavaksi jää lopulta vain analogisen laitteen ominainen äänensävy. Esimerkkinä, mikäli analoginen äänipöytä vaikuttaisi esimerkiksi kokonaisuuden äänenvoimakkuuteen, voitaisiin se tulkita mikserin ominaisuudeksi, eikä siten ole vain seuraus siitä, että laitetta ei ole säädetty toimimaan samalla äänenvoimakkuuden käyttötasolla kuin tietokoneen ohjelmisto ja äänikortti.
Päädyin vertailun osalta siihen tulokseen että analogisen ja digitaalisen EQ:n erot ovat suhteellisen pieniä, mutta tarkemmin kuunneltuna kuitenkin kuuluvat kokonaisuuden äänensävyssä tietynlaisena vivahteena. Tiedostamalla nämä erot paremmin on mahdollista tehdä äänitekniset ratkaisut tilanteen mukaan, riippuen ensisijaisesti musiikkityylistä ja kappaleen luonteesta.
Pohdin miksi ja miten olen aiheeseen päätynyt ja selvennän digitaalisen ja analogisen äänen eroja teoriassa. Käyn läpi signaalireitin ja äänitekniset muuttujat jotka väistämättä vaikuttavat vertailtavaan äänimateriaaliin. Pyrin tilanteeseen, jossa tekniset olosuhteet ovat digitaalisessa ja analogisessa ympäristössä yhdenmukaiset. Tämä mahdollistaa objektiivisen vertailun, jolloin kuultavaksi jää lopulta vain analogisen laitteen ominainen äänensävy. Esimerkkinä, mikäli analoginen äänipöytä vaikuttaisi esimerkiksi kokonaisuuden äänenvoimakkuuteen, voitaisiin se tulkita mikserin ominaisuudeksi, eikä siten ole vain seuraus siitä, että laitetta ei ole säädetty toimimaan samalla äänenvoimakkuuden käyttötasolla kuin tietokoneen ohjelmisto ja äänikortti.
Päädyin vertailun osalta siihen tulokseen että analogisen ja digitaalisen EQ:n erot ovat suhteellisen pieniä, mutta tarkemmin kuunneltuna kuitenkin kuuluvat kokonaisuuden äänensävyssä tietynlaisena vivahteena. Tiedostamalla nämä erot paremmin on mahdollista tehdä äänitekniset ratkaisut tilanteen mukaan, riippuen ensisijaisesti musiikkityylistä ja kappaleen luonteesta.