Oppilaiden kokemuksia koulussa saadusta seksuaalikasvatuksesta
Svenns, Elisa; Turpeinen, Eevi (2024)
Svenns, Elisa
Turpeinen, Eevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314751
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, vastaavatko Variskan yhtenäiskoulun oppilaiden kokemukset koulussa opetettavasta seksuaalikasvatuksesta Maailman terveysjärjestö WHO:n asettamia standardeja. Tutkimus tuotettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasivat Variskan yhtenäiskoulun 9.-luokka-asteen oppilaat toukokuussa 2023.
Tutkimuslomakkeen kysymykset perustuvat Maailman terveysjärjestö WHO:n Euroopan aluetoimiston ja BZgA:n vuonna 2010 julkaisemaan teokseen ”Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa: Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille”. Teoreettisena viitekehyksenä ovat seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa sekä seksuaalikasvatus globaalina ilmiönä. Opinnäytetyössä tuodaan esille Suomen seksuaalikasvatukseen liittyviä ohjeistuksia sekä tilannetta esimerkiksi perusopetuksen opetussuunnitelma perusteiden pohjalta.
Oppilaiden kokemukset painottuivat käsitykseen siitä, että seksuaalikasvatuksen teemoja on käsitelty koulussa paljon tai melko paljon. Vastausten perusteella voidaan todeta Variskan yhtenäiskoulun seksuaalikasvatuksen vastaavan standardeja melko hyvin.
Tutkimuslomakkeen kysymykset perustuvat Maailman terveysjärjestö WHO:n Euroopan aluetoimiston ja BZgA:n vuonna 2010 julkaisemaan teokseen ”Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa: Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille”. Teoreettisena viitekehyksenä ovat seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa sekä seksuaalikasvatus globaalina ilmiönä. Opinnäytetyössä tuodaan esille Suomen seksuaalikasvatukseen liittyviä ohjeistuksia sekä tilannetta esimerkiksi perusopetuksen opetussuunnitelma perusteiden pohjalta.
Oppilaiden kokemukset painottuivat käsitykseen siitä, että seksuaalikasvatuksen teemoja on käsitelty koulussa paljon tai melko paljon. Vastausten perusteella voidaan todeta Variskan yhtenäiskoulun seksuaalikasvatuksen vastaavan standardeja melko hyvin.