Communication challenges between the procurement & logistics team and the project management team of Finland & India
Laakso, Katja (2024)
Laakso, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314745
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa toimeksiantajan hankinta- ja logistiikkatiimin ja projektijohdon välisiä viestintähaasteita, ja tarjota käytännön keinoja vähentää niitä. Toimeksiantaja on teknologia-alan yritys, joka toimii globaalisti meri- ja energiamarkkinoilla.
Teoreettinen viitekehys on tukena tutkimukselle, sekä tutkimusten analysoinnille. Teoriaosassa ensimmäisenä käsitellään organisaation hallintaa, ja organisaatiorakenteen ja ryhmätyön merkitystä viestinnässä. Toisena käsitellään viestintää ja sen eri ulottuvuuksia, sekä lopuksi viestinnän haasteita. Tutkimuksessa käytettiin laadullista teemahaastattelua tiimien jäsenille.
Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kahdeksan työntekijää kahdesta tiimistä. Työn päätteeksi yritys x sai käytännön keinoja viestinnän kehittämiseen. Tuloksista selviää eri näkökulmia tiimien viestintään liittyen ja kohderyhmän omia havaintoja mahdollisista haasteista. Esimerkiksi oletukset ja väärintulkinnat ovat yleisimmät syyt väärinymmärryksille. Kasvokkain tapahtuvat tapaamiset ovat keskeinen ratkaisu tulosten perusteella. Tutkimuksessa esiin nousseet näkökulmat ja havainnot tarjoavat arvokasta tietoa yritykselle, joka voi hyödyntää niitä strategisessa päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä.
Teoreettinen viitekehys on tukena tutkimukselle, sekä tutkimusten analysoinnille. Teoriaosassa ensimmäisenä käsitellään organisaation hallintaa, ja organisaatiorakenteen ja ryhmätyön merkitystä viestinnässä. Toisena käsitellään viestintää ja sen eri ulottuvuuksia, sekä lopuksi viestinnän haasteita. Tutkimuksessa käytettiin laadullista teemahaastattelua tiimien jäsenille.
Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kahdeksan työntekijää kahdesta tiimistä. Työn päätteeksi yritys x sai käytännön keinoja viestinnän kehittämiseen. Tuloksista selviää eri näkökulmia tiimien viestintään liittyen ja kohderyhmän omia havaintoja mahdollisista haasteista. Esimerkiksi oletukset ja väärintulkinnat ovat yleisimmät syyt väärinymmärryksille. Kasvokkain tapahtuvat tapaamiset ovat keskeinen ratkaisu tulosten perusteella. Tutkimuksessa esiin nousseet näkökulmat ja havainnot tarjoavat arvokasta tietoa yritykselle, joka voi hyödyntää niitä strategisessa päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä.