Opiskelijoiden kokemuksia moninaisuuden huomioimisesta YAMK-koulutuksessa
Korpela, Heli (2024)
Korpela, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kyselytutkimus opiskelijoiden moninaisuuden huomioimisesta syksyllä 2023. Ihmisen ominaisuudet ja identiteettiin kuuluvat yksilölliset erot ovat moninaisuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten moninaisuutta hyödynnettiin opiskelijoiden eduksi, mitä haasteita heidän moninaisuutensa heille tuotti, ja millaista tukea he olivat saaneet. Tutkimuksen perusjoukkona toimi Diakonia-ammattikorkeakoulun eli Diakin suomenkieliset ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijat (n=76), joilla opintoja oli takana yksi lukuvuosi. Moninaisuuskysely oli määrällinen kyselytutkimus, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tiedonkeruussa hyödynnettiin kokonaisotantaa.
Tutkimustulosten perusteella Diakin ylemmän AMK:n opiskelijat kokivat, että heidän moninaisuutensa otettiin Diakissa huomioon hyvin, ja opiskelijoiden yksilölliset ominaisuudet otettiin huomioon hyvin tai vaihtelevasti. Opiskelijat tunsivat oppimistyylinsä ja olivat motivoituneita aloittaessaan opinnot. Suurimmalle osalle etäopiskelu oli toimivaa ja omalle elämäntilanteelle sopivaa. Opiskelutahti oli edennyt valtaosalla suunnitelmien mukaisesti, ja opiskelijat pääsivät dialogiin opettajien kanssa. Oppimistehtävien tyyli oli opiskelijoille pääosin sopiva, mutta osa opiskelijoista koki tehtävienantojen ohjeistukset epäselviksi. Opiskelijat pitivät pari- ja ryhmätöitä sekä opiskelijakollegoilta saatua vertaistukea tärkeänä.
Valtaosa opiskelijoista teki töitä opintojen ohella. Opiskelijat kokivat töiden ja opintojen yhteensovittamisen useimmiten kuormittavana. Opiskelijat saivat opintoihin liittyvissä haasteissa tukea työnantajalta, opettajilta, opiskelijakollegoilta ja perheeltä. Opiskelijat pääsivät palautumaan lähinnä viikonloppuisin. Palautumisen keinoja olivat pääsääntöisesti perhe, läheiset, ulkoilu ja liikunta.
Entistä selkeämmät oppimisalustat ja opettajien tehtävänannot ovat tärkeitä. Kyselyn tuloksissa esille tulleiden haasteiden perusteella opiskelijan moninaisuuden huomioimisen kehittämistyölle on Diak Helsingissä edelleenkin tarvetta.
Asiasanat: moninaisuus, osallisuus, yksilöllisyys, sosiaaliset suhteet, oma jaksaminen, opiskelu. The purpose of the thesis was to carry out a survey on the consideration of students' diversity in the fall of 2023. Human characteristics and the individual differences that belong to identity are diversity. The aim of the study was to obtain information on how diversity was utilized to the students' advantage, what challenges their diversity brought them, and what kind of support they had received. The basic population of the study was the Finnish-speaking students of Diaconia University of Applied Sciences (Diak) (n=76), who had completed one academic year of studies. The diversity survey was a quantitative survey that also included open questions. In data collection, overall sampling was used.
Based on the research results, the students of Diak's upper AMK felt that their diversity was well considered at Diak, and the students' individual characteristics were considered well or to varying degrees. The students knew their learning style and were motivated when they started their studies. For most of them, distance learning was functional and suitable for their life situation. The study pace had progressed for the most part according to plans, and the students were able to dialogue with the teachers. The style of the learning tasks was mostly suitable for the students, but some students felt that the instructions for the assignments were unclear. The students considered pair and group work as well as the peer support received from fellow students to be important.
The majority of students worked alongside their studies. The students found the coordination of work and studies to be burdensome most of the time. The students received support from the employer, teachers, fellow students and family in challenges related to their studies. The students were able to recover mostly on weekends. The means of recovery were mainly family, loved ones, outdoor activities and exercise.
Clearer learning platforms and teacher assignments are important. Based on the challenges raised in the results of the survey, there is still a need for the development work of taking student diversity into account in Diak Helsinki.
Key words: diversity, inclusion, individuality, social relations, self-sufficiency, studying.
Tutkimustulosten perusteella Diakin ylemmän AMK:n opiskelijat kokivat, että heidän moninaisuutensa otettiin Diakissa huomioon hyvin, ja opiskelijoiden yksilölliset ominaisuudet otettiin huomioon hyvin tai vaihtelevasti. Opiskelijat tunsivat oppimistyylinsä ja olivat motivoituneita aloittaessaan opinnot. Suurimmalle osalle etäopiskelu oli toimivaa ja omalle elämäntilanteelle sopivaa. Opiskelutahti oli edennyt valtaosalla suunnitelmien mukaisesti, ja opiskelijat pääsivät dialogiin opettajien kanssa. Oppimistehtävien tyyli oli opiskelijoille pääosin sopiva, mutta osa opiskelijoista koki tehtävienantojen ohjeistukset epäselviksi. Opiskelijat pitivät pari- ja ryhmätöitä sekä opiskelijakollegoilta saatua vertaistukea tärkeänä.
Valtaosa opiskelijoista teki töitä opintojen ohella. Opiskelijat kokivat töiden ja opintojen yhteensovittamisen useimmiten kuormittavana. Opiskelijat saivat opintoihin liittyvissä haasteissa tukea työnantajalta, opettajilta, opiskelijakollegoilta ja perheeltä. Opiskelijat pääsivät palautumaan lähinnä viikonloppuisin. Palautumisen keinoja olivat pääsääntöisesti perhe, läheiset, ulkoilu ja liikunta.
Entistä selkeämmät oppimisalustat ja opettajien tehtävänannot ovat tärkeitä. Kyselyn tuloksissa esille tulleiden haasteiden perusteella opiskelijan moninaisuuden huomioimisen kehittämistyölle on Diak Helsingissä edelleenkin tarvetta.
Asiasanat: moninaisuus, osallisuus, yksilöllisyys, sosiaaliset suhteet, oma jaksaminen, opiskelu.
Based on the research results, the students of Diak's upper AMK felt that their diversity was well considered at Diak, and the students' individual characteristics were considered well or to varying degrees. The students knew their learning style and were motivated when they started their studies. For most of them, distance learning was functional and suitable for their life situation. The study pace had progressed for the most part according to plans, and the students were able to dialogue with the teachers. The style of the learning tasks was mostly suitable for the students, but some students felt that the instructions for the assignments were unclear. The students considered pair and group work as well as the peer support received from fellow students to be important.
The majority of students worked alongside their studies. The students found the coordination of work and studies to be burdensome most of the time. The students received support from the employer, teachers, fellow students and family in challenges related to their studies. The students were able to recover mostly on weekends. The means of recovery were mainly family, loved ones, outdoor activities and exercise.
Clearer learning platforms and teacher assignments are important. Based on the challenges raised in the results of the survey, there is still a need for the development work of taking student diversity into account in Diak Helsinki.
Key words: diversity, inclusion, individuality, social relations, self-sufficiency, studying.