Vastuullisuusviestinnän kehittämisen malli pk-yrityksille
Grym, Arna (2024)
Grym, Arna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314801
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on vastuullisuusviestintä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi vastuullisuusviestinnän kehittämisen malli, joka on suunnattu erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille.
Vastuullisuus on voimakkaasti kasvava trendi ja sen merkitys kaikenkokoisissa yrityksissä kasvaa jatkuvasti. Myös sidosryhmien kiinnostus yritysten vastuullisuutta kohtaan kasvaa ja samalla sekä yritysvastuuseen että vastuullisuudesta viestimiseen liittyvä sääntely kiristyy. Vastuullisuuden hyödyt eivät kuitenkaan toteudu ilman viestintää. Erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä ei ymmärretä, mitä vastuullisuusviestintä on ja miten vastuullisuudesta voisi viestiä onnistuneesti. Opinnäytetyön tekijä on työssään vastuullisuusviestintään erikoistuneena asiantuntijayrittäjänä havainnut, että vastuullisuusviestinnän osaamiselle on yrityksissä kasvava tarve, mutta tietoa ja työkaluja on tarjolla vain vähän. Tämän työn tavoitteena on kehittää malli, joka auttaa yrityksiä ymmärtämään vastuullisuusviestinnän kokonaisuutta ja suunnittelemaan vaikuttavaa vastuullisuusviestintää. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa työn tekijän asiantuntijuutta vastuullisuusviestinnässä.
Työn tietoperusta rakentuu yritysvastuun, vastuullisuusviestinnän ja yhteisöviestinnän keskeisistä käsitteistä, tutkimustuloksista ja näkökulmista. Tietoperustan kokoaminen nosti esiin kehittämisen olennaiset kysymykset: Mitä yrityksessä tulee tietää, jotta vastuullisuusviestintä voi onnistua? Ja mitä yrityksessä tulee tehdä, jotta vastuullisuusviestintä voi onnistua? Kehittämistyön keskiössä oli vastausten löytäminen näihin kysymyksiin.
Kehittämistyön lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus ja kehittämismenetelminä hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja, sisältöanalyysiä, havainnointia, benchmarkingia, visualisointia ja palautekeskusteluja sekä koulutuksia ja webinaareja. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi vastuullisuusviestinnän kehittämisen malli, joka on selkeä, ymmärrettävä ja havainnollinen visuaalinen kuvaus vastuullisuusviestinnän kokonaisuudesta ja vaiheista. Vastuullisuusviestintä on monimutkainen ja monitahoinen kokonaisuus, jonka roolia ja merkitystä yrityksissä ei usein ymmärretä. Vastuullisuusviestinnän kehittämisen malli auttaa yrityksiä ymmärtämään, mistä vastuullisuusviestinnässä on kyse, millaisia vaiheita ja ulottuvuuksia siihen liittyy ja miksi se on tärkeää. Se myös auttaa alkuun vastuullisuusviestinnän suunnittelussa ja tarjoaa ideoita ja työkaluja vastuullisuusviestinnän kehittämiseen.
Malli soveltuu hyödynnettäväksi erityisesti pk-yrityksissä, mutta se hyödyttää myös suurten yritysten viestintätiimejä, pienemmillä resursseilla toimivia mikro- ja yksinyrittäjiä sekä kolmannen sektorin toimijoita, jotka tarvitsevat työkaluja vastuullisuusviestinnän kehittämiseen. Opinnäytetyön tekijä voi hyödyntää mallia oman asiantuntijabrändinsä vahvistamiseen ja vastuullisuusviestinnän palveluiden kehittämiseen.
Vastuullisuus on voimakkaasti kasvava trendi ja sen merkitys kaikenkokoisissa yrityksissä kasvaa jatkuvasti. Myös sidosryhmien kiinnostus yritysten vastuullisuutta kohtaan kasvaa ja samalla sekä yritysvastuuseen että vastuullisuudesta viestimiseen liittyvä sääntely kiristyy. Vastuullisuuden hyödyt eivät kuitenkaan toteudu ilman viestintää. Erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä ei ymmärretä, mitä vastuullisuusviestintä on ja miten vastuullisuudesta voisi viestiä onnistuneesti. Opinnäytetyön tekijä on työssään vastuullisuusviestintään erikoistuneena asiantuntijayrittäjänä havainnut, että vastuullisuusviestinnän osaamiselle on yrityksissä kasvava tarve, mutta tietoa ja työkaluja on tarjolla vain vähän. Tämän työn tavoitteena on kehittää malli, joka auttaa yrityksiä ymmärtämään vastuullisuusviestinnän kokonaisuutta ja suunnittelemaan vaikuttavaa vastuullisuusviestintää. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa työn tekijän asiantuntijuutta vastuullisuusviestinnässä.
Työn tietoperusta rakentuu yritysvastuun, vastuullisuusviestinnän ja yhteisöviestinnän keskeisistä käsitteistä, tutkimustuloksista ja näkökulmista. Tietoperustan kokoaminen nosti esiin kehittämisen olennaiset kysymykset: Mitä yrityksessä tulee tietää, jotta vastuullisuusviestintä voi onnistua? Ja mitä yrityksessä tulee tehdä, jotta vastuullisuusviestintä voi onnistua? Kehittämistyön keskiössä oli vastausten löytäminen näihin kysymyksiin.
Kehittämistyön lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus ja kehittämismenetelminä hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja, sisältöanalyysiä, havainnointia, benchmarkingia, visualisointia ja palautekeskusteluja sekä koulutuksia ja webinaareja. Kehittämistyön lopputuloksena syntyi vastuullisuusviestinnän kehittämisen malli, joka on selkeä, ymmärrettävä ja havainnollinen visuaalinen kuvaus vastuullisuusviestinnän kokonaisuudesta ja vaiheista. Vastuullisuusviestintä on monimutkainen ja monitahoinen kokonaisuus, jonka roolia ja merkitystä yrityksissä ei usein ymmärretä. Vastuullisuusviestinnän kehittämisen malli auttaa yrityksiä ymmärtämään, mistä vastuullisuusviestinnässä on kyse, millaisia vaiheita ja ulottuvuuksia siihen liittyy ja miksi se on tärkeää. Se myös auttaa alkuun vastuullisuusviestinnän suunnittelussa ja tarjoaa ideoita ja työkaluja vastuullisuusviestinnän kehittämiseen.
Malli soveltuu hyödynnettäväksi erityisesti pk-yrityksissä, mutta se hyödyttää myös suurten yritysten viestintätiimejä, pienemmillä resursseilla toimivia mikro- ja yksinyrittäjiä sekä kolmannen sektorin toimijoita, jotka tarvitsevat työkaluja vastuullisuusviestinnän kehittämiseen. Opinnäytetyön tekijä voi hyödyntää mallia oman asiantuntijabrändinsä vahvistamiseen ja vastuullisuusviestinnän palveluiden kehittämiseen.